tirsdag den 22. april 2014

Pede B - Vi Hjerte Alberte


Nej, det du ser herover er ikke coveret til Pede B og DJ Noize's nye Vi Hjerte Alberte EP, men derimod coveret til et album, der må være på top fem over plader jeg har hørt mest det forgangne års tid: Albertes bedste børnesange. Jovist, det lyder måske sært, at en inkarneret hiphop-entusiast som mig, der har mit bedetæppe rettet mod undergrunds-hiphoppen, pludselig peger på en Alberte-opsamling som noget af det, jeg lytter mest til. Haters gonna hate - Alberte er fuldstændig fantastisk, og selvom musikken på nærværende opsamling nok er lavet til børn, bærer den alle de kvaliteter, god musik er støbt ud fra, og god musik kender ingen alder. Der er ingen, der mestrer kunsten at spinde en melodi som Alberte, og når man samtidig kan forfatte alt fra det kugleskøre og hysterisk morsomme til det triste, melankolske og dybt følelsesladte, og samtidig har spillet en betydelig rolle i de sidste to-tre generationers liv, så fortjener man at blive kaldt landets alletiders vigtigste sangerinde - det vil jeg i hvert fald ikke tøve med at kalde hende. 
     Nu forholdet det sig ikke sådan, at jeg har hørt Alberte hele mit liv. Som jeg formoder, at det også er tilfældet med mange andre, har der været en "mellemperiode" på mange år, hvor man har været "for stor" til at høre Alberte. Jeg kan takke min kæreste for at genintroducere Alberte i mit liv, og i en alder af 27 år giver det igen, på alle måder, god mening at lytte til kvinden, der lagde stemme til min, og sikkert også din barndom. Da jeg første gang hørte Albertes bedste børnesange, efter godt og vel halvandet årtis Alberte-hiatus, var nostalgien total og reminiscenssen til en lykkelig barndom uden bekymringer og fyldt med kærlighed overvældende. Det, der bedst beskriver min reaktion af at (gen-)høre numre som "Efterlysning", "Luna Er Et Andet Sted" og "Solen Er Så Rød, Mor" er følgende klip: 


Hvorfor denne lange indledende snak om Alberte og hendes musik? Jo, jeg synes jeg var nødt til at beskrive min overrumplende begejstring for Alberte, for for alvor at kunne belyse, hvor evig god stil jeg synes det er, at Pede B og Dj Noize har skabt en koncept-EP, centreret omkring hende. Så god stil, at det næsten er ubegribeligt, at det ikke er gjort før. Jeg ♥ Alberte, Pede B og Dj Noize ♥ Alberte og jeg tror det gælder for os allesammen, at.....


En EP bliver dog ikke god af en idé alene. Heldigvis er både Pede B og Dj Noize mere end rigeligt begavede til at følge konceptet til dørs. Dj Noize har med nænsom hånd plukket nogle Alberte-perler fra plader, hvor Benjamin Koppel har spillet en stor rolle, og en enkelt fra Nissen, Englen og Trut Brumlesen. Disse numre har han så klippet, skåret, hugget og savet i stumper og stykker, og efterfølgende samlet igen for at digte videre og fortolke sine egne hiphoppede versioner. Fællesnævneren og den røde tråd er Albertes vokal, der sørger for harmoni i de hiphoppede lydbilleder, og som samtidig sørger for, at Pede og Noize aldrig viger for langt bort fra konceptets udgangspunkt. Resultatet er nogle af de fornemmeste kreationer Noize har rystet af sig i lang tid. Flere steder kigger Benjamin Koppel forbi med sin saxofon, hvilket giver perfekt mening, da man allerede har hørt hans saxofon på bl.a. "Ikke Und Mer" og "Miss Danmark" fra Over Askeskyen 1 og 2, så det er en velkendt lyd i Pede B øjemed.

Det er dog ikke bare godt sat sammen rent musikalsk, det er kreativt og legesygt på den snedige og yderst kløgtige måde. Tag fx "Væk herfra", hvor Pede B sammen med LuxXx rapper om aktiv dødshjælp. Her tager Noize udgangspunkt i den fine "Badehotel", hvor omkvædet lyder: "Hvis de andre spørger, hvor jeg er, må du svare. Hjælp mig hvis du tør, lyv mig fri, væk herfra". Pede B rapper:

"Jeg sidder her og ser dig tabe hele kampen /
Vel vidende disse timer er de sidste vi har sammen /
Så langt væk, men jeg håber du kan høre /
Så jeg hvisker i dit øre: er der noget jeg ka' gøre?"
 

Derefter følger Albertes omkvæd, som Noize har klippet til, så det passer ualmindelig godt til konteksten: "Hvis de andre spørger, hvor jeg er, må du svare. Hjælp mig hvis du tør, lyv mig fri, væk herfra". Det er godt set, det er ekstremt godt bearbejdet og det er knivskarpt skrevet.

På andre numre har de inviteret Alberte til at indspilde ny vokal, fremfor at fortolke et sample. "Hvordan" er et godt eksempel, hvor den stilfærdige genistreg "Hindbær i sneen" er blevet forvandlet til et potent hiphop-brag med en savtakket basgang, et nakkebrækkende drum-break og en Alberte på omkvædet, der ikke har skyggen af et problem med at kalibrere sin attitude med det hårde hiphop-beat. Det fungerer besynderligt suverænt! Put en udsøgt Nixen feature oven i hatten, og vi nærmer os det perfekte nummer; "Jeg lever ikk' af det, men jeg lever når jeg gør det!".

Nixen er ikke den eneste feature der gør det godt. Det siger i virkeligheden en hel del om Pede B og Dj Noize's status som autoriteter i dansk hiphop, at folk, der inviteres til at gæste deres projekt, om end venner, leverer deres ypperste. LuxXx, Livid og Stik Op Jakob leverer blændende vers, Klumben gør sin ting på "Klarer sig" og rap'inden FordærvBerg bidrager med et uforglemmeligt omkvæd på "Du Tør Ik".

At Fight Night -kongen og battlerap-entreprenøren Pede B, er blevet så god til at fortælle historie og formidle livserfaring som det er tilfældet på Vi Hjerte Alberte, imponerer mig stort. At han tilmed (gen-) introducerer Alberte til sit publikum, er noget af det mest geniale, der er sket i dansk rap i lang tid, og dét alene bør næsten afkaste top-karakter.
    EP'en er dog ikke fejlfri. Der er enkelte skønhedspletter, men det er ikke mere alvorligt, end at projektet stadig tager sig godt ud i sin helhed.

Pede B har længe kunne kalde sig freestyle-mester, rap-ikon og landets mest produktive rapper. Med Vi Hjerte Alberte kan han nu også kalde sig bro-bygger, kultur-formidler og ambassadør for god stil, og dermed en af dansk raps absolut mest betydningsfulde bekendtskaber.


4.5/6
- Jeppe Barslund 

Ingen kommentarer: