Viser opslag med etiketten Suspekt. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Suspekt. Vis alle opslag

lørdag den 6. oktober 2012

Orgi-E - Klamfyr


Jeg har altid været overordenlig begejstret for Suspekt; en gruppe der altid har repræsenteret mod, kompromisløshed, overlegenhed og fornyelse. Deres univers har altid forvoldt kontrovers, furore og forargelse i det ganske land, og samtidig ekstase i rap-miljøet. Ikke alle har mødt deres projekter med ligelig begejstring, men i min optik har Suspekt aldrig præsteret under det sublime. Selv når det måske ikke var decideret "godt", som med f.eks. Selvmord, var det jo alligevel godt, alene grundet modet til at gå imod folks forventninger og søge nye græsgange, uden sikkerhed for at det ville være en succes. Dette har altid været kendetegnende ved Suspekt, men det er non-eksisterende på Klamfyr, og af samme grund ligger Orgi-E's solodebut desværre også lavest i bunden af, hvad der nogensinde er kommet ud af Suspekt lejren.

Som teknisk dygtig og legesyg rapper er Orgi-E et unikum i dansk rap. Han har altid været i stand til at påtage sig forskellige rap-personager, fra samfundskritikeren, den nådesløse battlerapper, den kinky fætter og den klamme fyr, og vigtigst af alt har han altid været i stand til at afbalancere de forskellige karakterer. Både "Kinky Fætter" fra Ingen Slukker the Stars, "Klam Fyr" fra Prima Nocte og "The Valley" fra Elektra var fede, fordi de fungerede som komiske og effektive afbræk fra det ellers kulsorte univers de var omringet af. Havde der været flere numre af deres natur på de forskellige plader, ville hele ideen og konceptet i sig selv være faldet til gulvet.
     Deri ligger problemet med Klamfyr: halvdelen af pladen er dedikeret til disse absurde, fetich-fokuserede, overfalds-pornografiske udskejelser, og selvom det leveres med humor flere steder, så fremstår det dybt anstrengende, søgt og meget lidt sjovt det meste af tiden. Og ja, jeg er klar over at det er Orgi-E og ikke Suspekt, og at pladen hedder Klamfyr, så man ikke rigtig kunne forvente andet, men det ændrer ikke på det faktum, at der er mere irritation end underholdningsværdi at finde i numrene.

Det hele starter ganske godt med "Kommer Snigende Ind (Klamfyr Pt. 2)", hvor Orgi-E lusker rundt i nattens mulm og mørke og dyrker sine perversiteter. Eloq har produceret beatet, der komplimenterer indholdet perfekt med dørklokke-ringen som del af beatet, og der er lagt masser af humor i nummeret med bl.a. referencer til Nik & Jay's "Lækker", men hvor Nik & Jay gerne vil "se pigerne dreje rundt" vil Orgi-E hellere lægge dem i badet og pisse på dem! Bestemt "over the top", men det holder stadig fordi man kun kan forvente af Orgi-E at optræde sådan.
Problemet opstår som sagt når man erfarer, at Orgi-E insisterer på at være markaber så ofte som muligt - hvilket er virkelig ofte. På hans pumpe-anthem "River Jern" rapper han f.eks.: "Det blir' meget lettere hvis du gør det med dig selv / Sperm ud over gulvet og slår børnene ihjel", som umiddelbart synes malplaceret. På "MILF" er han der igen:
"Jeg klar på at gøre det med en mor /
Klar på at gøre det selvom røven den er stor /
Bare så længe hun har tørret den for lort /
Er det ikk' noget problem med den smørrelse vi bruger"

Selv på et nummer som "Mand 2.0", der handler om at være en rigtig mand, får han også lige nævnt, som om det er obligatorisk, at han "ikke er til lort på damen". "Singlepik" er det eneste nummer hvor det "platte" vendes til noget fuldt ud underholdende. Det skyldes i høj grad også humoren ("Gør li'som Søs og giver dig finger/Fenger" (Eloq skulle have produceret det nummer!) og "Jeg elsker min kone som jeg elsker min bil / Nåå nej, jeg har ingen kone men jeg elsker min bil!") samt det fantastiske beat.

For mit vedkommende er der ingen tvivl om, at Klamfyr er bedst, når der er mindst "klamfyr" involveret.
     "Få  Dine Pistoler Frem" er et fantastisk nummer, der handler om indvandredebatten. Her træder Orgi-E, i andet vers, i karakter som fremmed-fjendsk dansker, der, med Dannebro i hånden, kræver grænserne lukket så de "fremmede" ikke kan komme ind. Derefter tager Marwan over og giver sit syn på debatten og skaber en skarp kontrast, da han selv er flygtet fra Palæstina og derved har mærket konflikten på egen krop. "Respiration" er et andet lyrisk højdepunkt, da Orgi-E minder os om hvor dygtig en storyteller han er. "Moderne Sigøjner" er ligeledes Orgi-E når han er bedst; skarp, intenst, snertende og med noget på hjerte. Albertslund-soundtracket "City2musik (Hva' glor du på)" er en hæsblæsende beretning om den hårde vestegn, og Orgi-E leverer beretningerne om og fra "stenørkenen" med autencitet og nerve.

Også på lydsiden er "City2musik" et højdepunkt, men det siger desværre ikke særlig meget. Det er den for mit vedkommende ukendte producer Jonathan Elkjær, der har produceret hele pladen, med Eloq's åbner og en lille smule hjælp fra Rune Rask som undtagelse. Det synes dog virkelig være svært at tro på, at det er den samme mand der står for al musikken, da det svinger mere i stil og kvalitet end jeg nogensinde har oplevet! Fra årets absolut værste beats til nogle af de bedste. "Blinkende Lygter" er uden sidestykke det mest kønsløse beat jeg har hørt i meget lang tid, - Xanders omkvæd ligeledes. Intet er (eller bliver) værre end "MILF", der er forfærdelig på alle leder og kanter; fra det besynderligt dårlige beat til det sygt akavede omkvæd. Til gengæld er der også "Mand 2.0", der er noget af det vildeste jeg har hørt længe. Jeg var sikker på at det var Atilla der havde produceret det, måske mest fordi Jooks ligger så ufattelig godt over beatet. Det "ærgrelige" ved det nummer er så, at Jooks fremstår længder bedre end Orgi-E. Jooks definerer rigtige mænd som dem, der sætter sine børn før berømmelse og sin kvinde før penge, alt imens Orgi-E (stadig) rapper om at "ta' dem hele vejen op i moderkagen". Det virker næsten som om, at Jooks grundlægger en mande-klub som Orgi-E ikke må være med i:

"Verden er af lave, mentale dværge /
Har dem lige i skridthøjde, gæt hva' vi ska' lave /
Gi'r dem knald i låget til deres hoved går af led /
Men middelmådighed fortjener middelmådig sæd /
Så jeg stopper før jeg kommer /
For det go'e gemmer jeg til min kone /
Så hun føder et par konger til min trone /
Der ingen før dem, det børn før berømmelse, min kvinde før penge /
Hvis du ikk' fatter det fatter du ingenting"

Alt i alt er der desværre nok et flertal af numre, der enten bærer et ringe beat eller for plat indhold til, at jeg for alvor kan synes godt om Orgi-E's solodebut. De rigtig gode numre der er på, er rigtig gode, og bestemt god nok grund til at købe pladen. Karakter-mæssigt fortjener pladen "middelmådig sæd", da jeg nok ikke kan presse den ret meget højere op end halvvejs

3/6 
- Jeppe Barslund

I toppen: "Mand 2.0", "City2musik (Hva' glor du på)", "Singlepik", "Få Dine Pistoler Frem"
I bunden: "MILF", "Blinkende Lygter", "River Jern"

søndag den 30. september 2007

Suspekt - Prima Nocte


"De står grædende ved synet, af ligblege mænd der kom for at brænde byen ned // ta' det uberørte med sig og forsvinde, en enkelt nat og din lille pige er en kvinde"
Efter megen utålmodig ventetid er Suspekt endelig pladeaktuel igen, med albummet nogen kalder "deres folkelige gennembrud", Prima Nocte. Siden "Ingen Slukker the Stars" har de alle haft travlt. Der har været massiv efterspørgsel for Rune Rask & Troo.L.S, som både har fundet tid til at producere numre for Niarn, Johnson, Jeppe Rapp, Marwan, Nemo, Anders "Anden" Mattesen, Drenge fra Angora, Akon, Tech N9ne og Mims. Og selve Tabu Recordz produktionsfirmaet er vokset fra det minimale til et mindre imparium, der nu både ligger hus til hip hop, rock og pop. Så jeg tror, at de er begyndt at høste frugt af deres selvstændighed.
Fra Ingen Slukker the Stars til Prima Nocte er der også sket meget, på alle fronter. En stor produktionsmæssig fornyelse, og lidt mere dæmpede tekster, der dog stadig vil støde de fleste. Men jeg har lidt den opfattelse, at de herre er blevet lidt mere bevidste om kvalitet, forstået på den måde, at der på Ingen Slukker the stars er numre, hvor man kan høre, at rapperne er både stive og skæve mens de rapper. Alt det er sorteret fra på Prima Nocte, hvilket giver et lidt mere rent look. Om det så er godt eller dårligt er op det den enkelte. Jeg synes personligt at Ingen Slukker the Stars var så fandens "charmerende", netop fordi man virkelig kunne høre, at det var nogle helt fuck'd up typer man havde med at gøre.Troo.L.S's rolle er også blevet markant klarere på Prima Nocte. Ingen Slukker the Stars var hovedsageligt produceret af Rune Rask, og lyden dengang var i gennemsnittet bedre end den er nu. Fra "Fuck Folks"'s overlegende guitarspil, "Dagen Efter"'s isnende strygere, "Kræs for kendere"'s minimale guitarspil, som for alvor understregede hvor alvorligt nummeret var, til "Kinky Fætters"'s helt fantastiske assemblement af krigsstrygere. For slet ikke at glemme det instrumentale "Fuck Rap", som var en uovertruffen fusion af hip hop og jazz. Musikken på Prima Nocte er stadig satans fed, men den har ikke samme ånderum som på Ingen Slukker the Stars. Det er nu en blanding af Rune Rasks dystre side, og Troo.L.S.'s iørefængende tilgang til det bredere publikum, som man oplevede på "Forklædt som Voksen". Jeg synes i virkeligheden at de to producere er meget forskellige, og det er måske det der gør, at de er uovervindelige tilsammen?
Men, nu skal jeg vist også huske ikke at sammenligne for meget, det er aldrig godt (hvis ikke i har set det, så er Ingen Slukker the Stars på min top 10 liste over bedste hip hop albums nogensinde).
Det er også tydeligt, at Suspekt har sat sit præg på landets anmeldere. Da Ingen Slukker the Stars udkom blev den haglet ned. Flavourz gav den 2½ ud af 6 (ups flavourz, dér røg al jeres troværdighed!), og Information gav albummet disse fornemme ord med på vejen:
>>Den fremragende produktion kan ikke redde denne sump af slimet voldsporno, der udelukkende fortæller os noget om dens ophavsmænd, en flok sølle stakler, der tilsammen kan mønstre en IQ som en hegnspæl i løbetid. Men flot cover....<<
Fnis fnis af den sjove sammenligning; der er vist en lidt gammeldaws' anmelder der ikke helt kan greje den ucencurerede virkelighed. Orgi-E svarer selvfølgelig på fornemmeste vis: "Hvorfor blive ved at anmelde når man alligevel ikk ka' lide det? // hvorfor blive ved at skrive om ting man alligevel ikke har noget nyt at sige til?".
Men fra at sammenligne gruppen med hegnspæle og skrive, at det er det værste lort de udgiver, så har folk alligevel nok indset Suspekts kræfter, og mon ikke de anmeldere der ikke gav Suspekt deres fortjente karakterer dengang, har fortrudt nu? GAFFA har givet Prima Nocte 6/6, Actionspeax giver 6/6 og Politiken skriver "Suspekt har endnu engang fornyet sig og tager teten..." og giver 6/6. Det lader til, at det gamle sure karosseri har overgivet sig.

Men hvad synes jeg så?
Nu er jeg jo hverken gammel eller sur, så jeg hopper straks på bølgen af tilhængere, der nærmest elsker deres materiale før jeg hører det. Og Prima Nocte er da også, efter min mening, tæt på mesterlig efter blot et par gennemlytninger. Der er tre numre der forhindre pladen i at blive en straight classic. Her er der tale om "Klam Fyr" som er en lallet og ligegyldig sang over et irreterende beat. "Sut Den op Fra Slap" som er komplet hjernedød sang over et crunkbeat (sangen skifter dog over i en Intermezzo som er virkelig fed). Og så er det "Stikkeren Er Et Kamera" med Marwan der er direkte
uudholdelig. Det havde klædt albummet, hvis disse tre tracks var blevet valgt fra, for de ligger så langt fra resten af albummets standart, at man kan undre sig over, hvad der egentlig lige gik galt der?
Men nu er det negative ude af verden! - Prima Nocte åbnes med Suspekts fornyede dukle stil, med en samtale fra en Th. Dreyer film:
"Hvor mødte du første gang djævelen? Var det på galgebakken? Ja! Du måtte trampe på korset? Ja! Forbød han dig at gå til alters? Ja! Du måtte afsværge Gud og Kristus. Ja! og forskrive din sjæl til djævelen for tid og evighed? Ja! Har du mere at bekende? Nej!"
- Hvorefter et fælt fedt beat sættes igang. Omkvædet på "Numero Uno" er ikke sang men et stykke musik, og det er Troo.L.S's sikre touch der udgør det. Hvis i har hørt orgel-stykket på Johnsons "Borte med Blæsten", så ved i hvad jeg snakker om. Efterfølgende er titelnummeret "Prima Nocte", som Troo.L.S. egenhændigt har bragt til livs, og det er en storslået produktion, som kun Jedi Mind Tricks' Stoupe kunne gøre bedre back in the days. Mandekoret lægger en utryg baggrund for det ubehagelige nummer, der forklare hvad den her "første nat" går ud på;
>>Det første ret til første natten, hun får den først igennem, blodtørsten er først slukket når pikken er slatten / det' mine drenge, der bestemmer hvem der bliver indledt, efterlader dig på gulvet grædende med et gennemkneppet skridt, bitch<<
- tak til Bai-D, så skulle det være forklaret! "Proletar (Hvor jeg står)" er muligvis mit favorit nummer, selvom det måske er det nummer der ligner mindst Suspekt. Hurra for fornyelse! En gennemført smuk produktion
lægger op til et omkvæd, der får hårene på armene til at rejse sig. På "Rådne Minder" beviser Bai-D hvor rammende og barske historier han kan fortælle, over et minimalt beat, hvis formål næsten udføres fór godt. "Fuck Af", som er første singlen, er en fed banger, som man virkelig skal være lam for ikke at rykke hovedet med til. Ligesom "Sut den op fra slap", ender "Fuck Af" i et "f.i.Postludium", som næsten er federe end "Fuck af"!
"Midt i en Drøm"
er også en af pladens absolutte perler. Orgi-E og Bai-D fortæller Suspekts historie, fra starten til nu. Og produktionsmæssigt viser Rune Rask og Troo.L.S. at de er blevet, om man må sige, ældre. "Nulpunktet" er en
solopræstation fra Bai-D, og det er nok det mest personlige og rammende nummer han har skrevet. "Det Ikk Vores" er en Orgi-E solo, i bedste perverse stil. Nummeret minder om Games "Scream On 'Em", idet omkvædet er ren råben. Det handler i bund og grund om, at Orgi-E meget gerne vil kneppe kællinger, men han skal fandme ikke have børn!
>>Hva' siger du, er det mig der skal til at skifte bleer nu? Er du gravid med et fucking barn der er mit so? Er du rigtig klog, jeg er den forkerte at tage pis på. Rend mig i røven, FUCK det ikk vores, og fuck alt det p-pille shit der intet her tilovers. Min egen skyld, fuck skyld, du har fucking slikket på mit sæd for at få dit eget lille gedekid du ka' lege med. Hvorfor mig, Hvorfor skulle jeg være din syndebuk? Din søn var smuk og skulle ikk' komme ud af dit øksehug. Jeg ville give dig penge til en abort hvis jeg var rig, for det her pis, det gir' mig fandme lyst til at skrige!<<
- grove ord og sammenligninger, som vi kender ham bedst.
"Amore Infelice"
og "Tabuisme" afslutter albummet på fornemmeste vis. To ekstremt storladne produktioner, der med tilpassende lyrik, fuldender Prima Nocte over forventning.
Så man kan sige, at Suspekt har fundet en ny lyd, som er usansynligt fed. Deres tekster er stadig i den ekstreme ende, uden at være "kinky fætter"-fór meget. Jeg vil ikke sige at de har taget skridtet videre fra "Ingen Slukker the Stars", men snarre i en anden retning. Hvor der på "Ingen Slukker the Stars" ikke var nogen dårlige numre, lider "Prima Nocte" stadig under "Stikkeren er et Kamera", "Klam fyr" og "Sut den op fra slap". Men alle de andre numre er nu engang, af så grinagtigt høj kvalitet, så det overskygger de få dårlige numre. Så til alle de andre; det er Suspekt der styrer her, og lad mig lige minde jer om, at det er deres skyld i fornyer jer.

5,5/6