Jeg har altid været overordenlig begejstret for Suspekt; en gruppe der altid har repræsenteret mod, kompromisløshed, overlegenhed og fornyelse. Deres univers har altid forvoldt kontrovers, furore og forargelse i det ganske land, og samtidig ekstase i rap-miljøet. Ikke alle har mødt deres projekter med ligelig begejstring, men i min optik har Suspekt aldrig præsteret under det sublime. Selv når det måske ikke var decideret "godt", som med f.eks. Selvmord, var det jo alligevel godt, alene grundet modet til at gå imod folks forventninger og søge nye græsgange, uden sikkerhed for at det ville være en succes. Dette har altid været kendetegnende ved Suspekt, men det er non-eksisterende på Klamfyr, og af samme grund ligger Orgi-E's solodebut desværre også lavest i bunden af, hvad der nogensinde er kommet ud af Suspekt lejren.
Som teknisk dygtig og legesyg rapper er Orgi-E et unikum i dansk rap. Han har altid været i stand til at påtage sig forskellige rap-personager, fra samfundskritikeren, den nådesløse battlerapper, den kinky fætter og den klamme fyr, og vigtigst af alt har han altid været i stand til at afbalancere de forskellige karakterer. Både "Kinky Fætter" fra Ingen Slukker the Stars, "Klam Fyr" fra Prima Nocte og "The Valley" fra Elektra var fede, fordi de fungerede som komiske og effektive afbræk fra det ellers kulsorte univers de var omringet af. Havde der været flere numre af deres natur på de forskellige plader, ville hele ideen og konceptet i sig selv være faldet til gulvet.
Deri ligger problemet med Klamfyr: halvdelen af pladen er dedikeret til disse absurde, fetich-fokuserede, overfalds-pornografiske udskejelser, og selvom det leveres med humor flere steder, så fremstår det dybt anstrengende, søgt og meget lidt sjovt det meste af tiden. Og ja, jeg er klar over at det er Orgi-E og ikke Suspekt, og at pladen hedder Klamfyr, så man ikke rigtig kunne forvente andet, men det ændrer ikke på det faktum, at der er mere irritation end underholdningsværdi at finde i numrene.
Det hele starter ganske godt med "Kommer Snigende Ind (Klamfyr Pt. 2)", hvor Orgi-E lusker rundt i nattens mulm og mørke og dyrker sine perversiteter. Eloq har produceret beatet, der komplimenterer indholdet perfekt med dørklokke-ringen som del af beatet, og der er lagt masser af humor i nummeret med bl.a. referencer til Nik & Jay's "Lækker", men hvor Nik & Jay gerne vil "se pigerne dreje rundt" vil Orgi-E hellere lægge dem i badet og pisse på dem! Bestemt "over the top", men det holder stadig fordi man kun kan forvente af Orgi-E at optræde sådan.
Problemet opstår som sagt når man erfarer, at Orgi-E insisterer på at være markaber så ofte som muligt - hvilket er virkelig ofte. På hans pumpe-anthem "River Jern" rapper han f.eks.: "Det blir' meget lettere hvis du gør det med dig selv / Sperm ud over gulvet og slår børnene ihjel", som umiddelbart synes malplaceret. På "MILF" er han der igen:
"Jeg klar på at gøre det med en mor /
Klar på at gøre det selvom røven den er stor /
Bare så længe hun har tørret den for lort /
Er det ikk' noget problem med den smørrelse vi bruger"
Selv på et nummer som "Mand 2.0", der handler om at være en rigtig mand, får han også lige nævnt, som om det er obligatorisk, at han "ikke er til lort på damen". "Singlepik" er det eneste nummer hvor det "platte" vendes til noget fuldt ud underholdende. Det skyldes i høj grad også humoren ("Gør li'som Søs og giver dig finger/Fenger" (Eloq skulle have produceret det nummer!) og "Jeg elsker min kone som jeg elsker min bil / Nåå nej, jeg har ingen kone men jeg elsker min bil!") samt det fantastiske beat.
For mit vedkommende er der ingen tvivl om, at Klamfyr er bedst, når der er mindst "klamfyr" involveret.
"Få Dine Pistoler Frem" er et fantastisk nummer, der handler om indvandredebatten. Her træder Orgi-E, i andet vers, i karakter som fremmed-fjendsk dansker, der, med Dannebro i hånden, kræver grænserne lukket så de "fremmede" ikke kan komme ind. Derefter tager Marwan over og giver sit syn på debatten og skaber en skarp kontrast, da han selv er flygtet fra Palæstina og derved har mærket konflikten på egen krop. "Respiration" er et andet lyrisk højdepunkt, da Orgi-E minder os om hvor dygtig en storyteller han er. "Moderne Sigøjner" er ligeledes Orgi-E når han er bedst; skarp, intenst, snertende og med noget på hjerte. Albertslund-soundtracket "City2musik (Hva' glor du på)" er en hæsblæsende beretning om den hårde vestegn, og Orgi-E leverer beretningerne om og fra "stenørkenen" med autencitet og nerve.
Også på lydsiden er "City2musik" et højdepunkt, men det siger desværre ikke særlig meget. Det er den for mit vedkommende ukendte producer Jonathan Elkjær, der har produceret hele pladen, med Eloq's åbner og en lille smule hjælp fra Rune Rask som undtagelse. Det synes dog virkelig være svært at tro på, at det er den samme mand der står for al musikken, da det svinger mere i stil og kvalitet end jeg nogensinde har oplevet! Fra årets absolut værste beats til nogle af de bedste. "Blinkende Lygter" er uden sidestykke det mest kønsløse beat jeg har hørt i meget lang tid, - Xanders omkvæd ligeledes. Intet er (eller bliver) værre end "MILF", der er forfærdelig på alle leder og kanter; fra det besynderligt dårlige beat til det sygt akavede omkvæd. Til gengæld er der også "Mand 2.0", der er noget af det vildeste jeg har hørt længe. Jeg var sikker på at det var Atilla der havde produceret det, måske mest fordi Jooks ligger så ufattelig godt over beatet. Det "ærgrelige" ved det nummer er så, at Jooks fremstår længder bedre end Orgi-E. Jooks definerer rigtige mænd som dem, der sætter sine børn før berømmelse og sin kvinde før penge, alt imens Orgi-E (stadig) rapper om at "ta' dem hele vejen op i moderkagen". Det virker næsten som om, at Jooks grundlægger en mande-klub som Orgi-E ikke må være med i:
"Verden er af lave, mentale dværge /
Har dem lige i skridthøjde, gæt hva' vi ska' lave /
Gi'r dem knald i låget til deres hoved går af led /
Men middelmådighed fortjener middelmådig sæd /
Så jeg stopper før jeg kommer /
For det go'e gemmer jeg til min kone /
Så hun føder et par konger til min trone /
Der ingen før dem, det børn før berømmelse, min kvinde før penge /
Hvis du ikk' fatter det fatter du ingenting"
Alt i alt er der desværre nok et flertal af numre, der enten bærer et ringe beat eller for plat indhold til, at jeg for alvor kan synes godt om Orgi-E's solodebut. De rigtig gode numre der er på, er rigtig gode, og bestemt god nok grund til at købe pladen. Karakter-mæssigt fortjener pladen "middelmådig sæd", da jeg nok ikke kan presse den ret meget højere op end halvvejs
3/6
- Jeppe Barslund
I toppen: "Mand 2.0", "City2musik (Hva' glor du på)", "Singlepik", "Få Dine Pistoler Frem"
I bunden: "MILF", "Blinkende Lygter", "River Jern"



