Viser opslag med etiketten JustMe. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten JustMe. Vis alle opslag

søndag den 25. september 2011

JustMe - One Man's Trash


Da jeg sidste år hørte Tragedy & Dope, efter at have hørt om den via QN5, blev jeg mildest talt utroligt glad for at være blevet introduceret for JustMe.; en hamrende dygtig, komplet uprætentiøs rapper med begge fødder plantet solidt på jorden. Efter at Tragedy & Dope havde fået en god del rotationer måtte jeg tilbage i kataloget og have fat i JustMe’s ældre materiale, - og jeg må allerede her opfordre jer til at gøre det samme, for det er ganske vildt hvad manden har stået figur til.

JustMe udgør et af kernemedlemmerne af Scribbling Idiots, der må beskrives som værende en af nyere tids allerbedste undergrunds supergrupper. Side om side med rapperne Cas Metah, Theory Hazit, Wonder Brown, Mouth Warren, Kaboose, Elias, Ruffian og producerne MattmaN og Re:Flex udgav gruppen undergrundsklassikeren The Have Nots i 2008 (måske i 2007, det er mærkværdigt nok ikke helt tydeligt?!).
JustMe’s debutalbum One Man’s Trash blev udgivet et par år forinden, men klientellet er det nøjagtigt samme, og kvaliteten mindst lige så høj.

Justin Long, som er vor hovedpersons borgerlige navn, udgør en del af det hiphop segment jeg plejer at placere under ”substantiel og social-bevidst undergrunds hiphop uden dikkedarer med et glimt i øjet” (!). Det her er rap, rappet af et ganske almindeligt hverdags-menneske, der elsker at rappe, men som godt ved, at han nok aldrig kommer til at leve fedt af det, og det er altså befriende. – Altså at få serveret bundsolid hiphop af en, der på mange måder minder om én selv. Godt nok har JustMe oplevet og været en del af samfundets vrangside (lyt til hans ”The Prodigal”), men han er sluppet ud af det, og rapper på One Man’s Trash om alt fra hans fortid på gadehjørnet, til det mest basale everyday stuff, som alle bør kunne relatere til.
Og JustMe’s største force er netop at kunne give alle emner et enten interessant eller humoristisk twist, og det er sådan set lige meget hvad han rapper om, på One Man’s Trash gør han det strålende over hele feltet. Tag bare et nummer som ”Just Playin” hvor han rapper om alle de ting han negligere til fordel for at spille playstation. Hvis man kan slippe fra det med et grinende publikum, så besidder man en gave, og lad mig bare afsløre, at jeg da grinede undervejs.

Som det også er tilfældet med mange af de andre kunstnere, der opererer inde for Illect Recordings døre, så er der også et tydeligt snert af religiøs indflydelse. Theory Hazit’s Extra Credit var stort set én stor christian rap plade, - JustMe bruger det ikke helt så meget, men det er et emne, der går igen og igen. Ikke på den prædikende måde, men som værktøj for bedre at definere sin tilgang til rap-gamet og sit liv generelt. På ”Shallow Dreams” rapper han om hvorfor man bør stile efter betydningsfulde ting i livet frem for materielle goder og glitter og glamour. Et emne vi vist godt kan blive enige om, at vi har hørt før, men sjældent leveret med så overlegen snilde som JustMe, der virkelig folder sig ud, blandt andet med følgende linjer, hvis afsluttende rimstruktur er i en klasse for sig:

”All daya
You praya
To be a ballplaya
Rhymesaya
I’ll paya
To be a brick-laya
You saya
“Heck yeaya”
‘Cause that’s betta
Than havin’ no cheddar and /
Being a veteran /
Of the rapgame that’s lame /
At the same time you could never be quite sure of the fame /
I’m sayin’ /
Do yourself and not your occupasion /
You’re better defined by what you put your faith in”

Tag en lytter her:



JustMe har ikke som sådan noget fjendtligt forhold til kommercielle rappere, der laver music for pengenes skyld. Han har en meget tilbagelænet måde at ryste på hovedet af dem, og det er tydeligt at han tænker ”their loss”, i stedet for at råbe om omkring det. Han gør det endda med enorme mængder humor, der understreger den på-hoved-rystende effekt. På ”Favorite Rapper” lyder det eminente omkvæd:

”You are my favorite rapper /
And your arrogance doesn’t even matter /
‘Cause your meant to be way bigger and badder /
Than any other cat that grabbed the Mic /
….. (yeah right)”

På min personlige favorit skæring “Low Budget” fletter han et suverænt andet vers sammen, hvor han namedropper nogle af hans virkelige favorite rappers, genialt skjult i et væld af linjer med dobbelt-betydning. Nu skriver jeg ikke navnene sådan som de rigtigt staves, men se hvor mange i kan få øje på:

”I see low green, I see no money in sight /
Just another unsigned rhymesayer tryna’ get by /
All my bright ideas and abilities /
No pioneers in this atmosphere with me /
Minimal kinects on my deck means /
If your pioneers ain’t feelin’ me, ya ears ain’t hearin’ me /
But I’m here to breathe vast air /
Just gotta keep these cats past steerin’ at my once classic /
Jurassic five your old sack, fuck fascists /
Call me a common outcast /
Cause I’m such a cashless has-been /
That I haven’t spent fifty cent on a pack of M&M’s or lifesavers /
Since the 8th grade before I gave the lyrics born soul position”

(Ikke helt sikker på 'fascist'-linjen, men i forståer pointen)

Sagt kort og godt, så er One Man’s Trash en plade, der er fyldt med lyrisk guf. JustMe skifter imellem at rappe som den laid back joviale rapper, til den mere komplicerede tekniske MC, og det virker ærlig talt som om, at alt han gør bare lykkedes til fulde.

Pladen er ligeledes besmykket med et udsøgt producer-hold. Det er low-key jazz/blues møder nedtonet, sample-baseret hiphop. Der er ikke nogen tonstunge nakkebrækkerer herpå, ej heller overdramatiserede kompositioner med strygere og børnekor. Det er helt enkelt små perler af nedbarberede beats, der komplimenterer JustMe’s fortællinger. Den røde tråd er uhyre tydelig, og helhedsbilledet er uvant kohærent. Man kan godt høre, at de bidragende producere ikke er blandt branchens dyreste, men dette skal faktisk – måske lidt mærkeligt – forstås positivt! Det, at der ikke er anvendt million dollar equipment og dyre studiemusikere gør bare, at de beatmagere, der er at finde på One Man’s Trash, er nogle af de allerdygtigste, når det kommer til at få det ultimativt bedste ud af lav budgets elementerne. Rusty Crates, Re.Flex, MattmaN, Theory Hazit, Deacon the Villain og JustMe selv er krediteret, og de leverer alle top-klasse produktioner. Jeg mener det seriøst, intet er under fantastisk her. Lækre beats, der bare glider ind og ud af hinanden. Det er næsten formålsløst at fremhæve specifikke sange for deres produktioner, for det er en yderst fornøjelig tur fra start til slut og tilfredsstillelses-faktoren peaker så mange gange, at det ville være langt nemmere bare at købe skiven og opleve det på egen hånd.

I må og skal simpelthen høre JustMe’s debutalbum. Jeg æder min egen hat hvis I ikke kan lide den – I KNOW you will! - Sublim undergrunds hiphop i sin reneste form, og ligesom The Have Nots, som nævnt i starten, er dette på alle tænkelig måder en lille klassiker.

5/6

One Man's Trash kan købes via Amazon.com (til under 1$!!) eller på iTunes.
#gørdetgørdetgørdetgørdet


- Jeppe Barslund

torsdag den 3. marts 2011

Jeppe Barslund Præsenterer - LEFTOVERS2010



- UDGÅET -

Kære læsere - det er med stolthed at jeg endelig kan præsentere mixtape/kompilationen 'LEFTOVERS2010' for jer!


- Dette er første udgivelse i LEFTOVERS-serien, som efter planen kommer til at se én udgivelse årligt. LEFTOVERS er en mixtape/kompilation i bedste årsopsamlings-stil, bare i undergrundsformat. Min mission med udgivelsen er - som det altid har været med bloggen her - at sprede ordet om alt det gode undergrunds hip hop, som jeg så inderligt gerne vil have, at alle skal have muligheden for at opleve. LEFTOVERS2010 er derfor fyldt med (noget af) alt det bedste undergrunds hip hop fra Amerika, der blev udgivet sidste år, som jeg frygter er gået forbi folks hoveder. Og jeg tør godt garantere, at der er noget for enhver smag herpå. Uanset om man er til mørk og rå hiphop, depressive beretninger fra det gustne gadehjørne, opløftende grooves, velfortalte historier, braggadocio rap, socialbevidst lyrik, kærligheds oder eller hiphop man bare kan læne sig tilbage og nyde, så er det at finde på LEFTOVERS2010. Jeg har brugt godt og vel et halvt år på at sammensætte denne udgivelse, og der er ingen tvivl om, at dette projekt er det mest ambitiøse jeg har kastet mig ud i, i min tid som anmelder, blogger og hiphop-journalist. Jeg glæder mig derfor også som et lille barn til at dele det med jer og høre hvad i synes om det. Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at anmelde min egen udgivelse, men jeg ville elske at høre jeres mening om den.


Og hvordan får man så fingrene i LEFTOVERS2010?

- Det er simpelthen såre enkelt, og det koster dig ikke så meget som skyggen af en krone! Det eneste du skal gøre er at skaffe mig 2 faste læsere til bloggen - er du ikke selv tilmeldt endnu tæller du selvfølgelig som den ene. Når det er gjort sender du bare en mail til...


jeppe_barslund@hotmail.com


...med navn og adresse, og så er der et eksemplar af LEFTOVERS2010 på vej. Udgivelsen er udelukkende tilgængelig i fysisk cd-format (en lækker lille "mini lp" sag!), da jeg personligt holder meget af æstetikken deri. Det er også muligt at hente et eksemplar i følgende butikker:

Drop Dead - Larsbjørnsstræde 16, 1454 Kbh K UDGÅET
Flavour
- Skindergade 19, 1159 Kbh K UDGÅET
Paragraffen
- Vestergade 14, 1456 Kbh K UDGÅET


LEFTOVERS2010 Tracklist:

01)
Blue Scholars : Lumière
02)
2 Hungry Bros & 8thW1 : Everyday
03)
Homeboy Sandman : Being Haved
04)
Blame One : Its A Stick Up
05)
Celph Titled & Buckwild : The Deal Maker
06)
Qwel & Maker : Pitching Pennies
07)
JustMe : The Prodigal feat. Deacon the Villain
08)
KVBeats : Ambitions Of A Writer feat. Chaundon
09)
PackFM : I F*cking Hate Rappers
10)
Kno : Not At the End feat. Tunji
11)
Shad : Rose Garden feat. Lisa Lobsinger
12)
Air 2 A Bird : New York: Day 1
13)
Exile : Love Line feat. Blu
14)
Dirty Circus : Drama Free
15)
Kinetics & One Love : Sign Language feat. Wynter Gordon
16)
2pak : Driftin'
17)
Deacon the Villain & Sheisty Khrist : Chevrolet Doors feat. Mino Slick
18)
Macklemore & Ryan Lewis : Otherside (Ryan Lewis Remix) feat. Fences- Her er der blevet skrevet om LEFTOVERS2010:

DubCNN (link)
SpolOp (link)
Wordonthestreet.dk / wots.dk (link)
rapspot.dk (link)
Goombay.dk (link)


Jeg glæder mig helt vildt meget til at høre hvad i synes om det, og jeg håber at der er rigtig mange af jer der får checket det ud. Love love.



- Jeppe Barslund

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
LEFTOVERS FROM LEFTOVERS (!)
Jeg har lavet en YouTube playlist over de numre som jeg mægtig gerne ville have haft med på Leftovers2010, men som ikke blev clearet. Nogen af dem er jeg næsten glad for ikke kom med, men andre er jeg, undskyld mit franske, satme ærlig over ikke kom med. Check dem ud her.

lørdag den 15. januar 2011

JustMe - Tragedy & Dope


JustMe er muligvis den mest interessante og mindst kendte rapper derude. Han udgav sin storslåede debut One Man's Trash i 2006, og udgav det stærke The Have Nots med gruppen Scribbling Idiots i 2008. Han gør næsten en dyd ud af at forblive en ukendt undergrundsrapper, og således udgav han sit andet fuldlængdes album Tragedy & Dope i 2010, helt udenom promotion og reklame.
- Og jeg kan lige så godt sige det med det samme; Tragedy & Dope er en fænomenalt album. Lyrisk er det simpelthen brillant, og så er hele pladen produceret af Cunninlynguists' Deacon the Villain, der debuterer som fuld-albums-producer. De to klæder hinanden umanerligt godt. JustMe skriver fantastiske tekster, der ofte omhandler de dystre sider af ham og hans omverden, og Deacon's stil, der er tydeligt inspireret af Cunninlynguists makkeren Kno's signatur lyd, fungerer optimalt med deres minimale trommeprogrammeringer, organiske guitarspil, mørke baggrundselementer og velvalgte vokalsamples.

Det fede ved JustMe's tekster er, at han kan fortælle nogle af de mest personlige og skræmmende historier, helt uden at gøre brug af bandeord. Hvor ofte ser man efterhånden en hiphop udgivelse uden "Parental Advisory" mærket på forsiden? Ikke desto mindre fremtryller han nogle yderst mindeværdige tekster. På "I Know", rapper han;

"I don't know how much more I can take /
Cuz it's fake and it breaks me, it beats me, it rapes me /
It seems to be happening rapidly lately /
I find myself praying that you would just take me tomorrow /
And end all the hatred and sorrow but then /
I think about those left behind /
The ones that can't see with a renewed mind /
They are the reason I continue to rhyme /
Lord forgive me for my wheeping and crying"

Yderligere har han mange små underfundige guldkorn undervejs. Har i fx aldrig undret jer over, hvorfor mange rappere laver "asking" om til "aksing'"? På "Serenity" rapper han, "I'm aksin', no I'm not asking I'm aksin'". Og sådan har han mange små lyriske finter.
Tragedy & Dope er en lille sag, ti numre inklusiv intro, men til gengæld er den tætpakket med lyrisk og musikalsk dopeness, og der er vitterligt ikke et kedeligt øjeblik. Et af de største øjeblikke er "Ups & Downs", der virkelig fanger hele pladens budskab med, at man ikke kan opleve det gode i livet uden at få det dårlige med. "See God created good and evil, and we can't experience him in his fullness without tragedy. We can't experience the ups without the downs". Og man behøver ikke være troende for at tage ved lære af dette buskab, slet ikke når det kommer fra en som JustMe, der virkelig har oplevet vrangsiden af livet. På pladens kronjuvel "The Prodigal", som for mig er et af årets stærkeste skæringer, tager han lytteren med ind i hans deprimerende fortid, hvor han blandt andet rapper,

"I was the one chosen to drive to the weak spots /
Swirvin' through the urban warfare there to be taught /
To love no man, woman or child /
Only lyst for adrenaline rush and runnin' wild /
How do I explain my adolescence /
Sex, drugs and basketball about says it"




Jeg vil skyde på, at Tragedy & Dope er den plade færrest har hørt om fra 2010, men jeg vil ikke tøve med at udråbe den til en af de vigtigste udgivelser fra sidste år. Et lyrisk univers, som de fleste andre rappere kunne tage ved lære af, og et musikalsk landskab og dyster minimalisme og melodiske omkvæd, som Deacon selvfølgelig selv står for. Mageløst.