Viser opslag med etiketten Cee-Lo Green. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Cee-Lo Green. Vis alle opslag

onsdag den 26. januar 2011

Cee-Lo Green - The Lady Killer


Cee-Lo Green har altid været en af de mest innovative og geniale musikere i mine øjne. Han har aldrig fulgt trends eller salgstal, men gang på gang udgivet musik, der ganske simpelt bare har været hans helt egen. Jovist, et album som Cee-Lo Green Is the Soul Machine, der har en virkelig stor plads i mit hjerte, har flere numre, der kan kategoriseres som R&B eller soul, men så var der samtidig numre som "Glockapella", "Evening News" og "The Art of Noise" som vendte det hele på hovedet. Cee-Lo's samarbejde med DangerMouse som Gnarls Barkley har heller ikke just været et normalt et af slagsen, og jeg har stadig den dag i dag svært ved at finde en passende genrebeskrivelse af deres musik. Måske var det netop af denne årsag, at Cee-Lo udgav The Lady Killer sidste år, der er hans første letfordøjelige udgivelse i hans efterhånden lange karriere.

Cee-Lo er ofte blevet kaldet en soulsanger og en crooner, og selvom soul-elementet altid har spillet en betydelig rolle, så er det først med The Lady Killer at han endegyldigt springer ud som fuldblods soulsanger. Med et godt øje for, og et respektfuldt nik i retningen af hans Motown pionerer, leverer Hr. Green soulballader og R&B (i genrens oprindelige betydning) for alle pengene, og formår samtidig at flette elementer af samtidig pop ind i herlighederne. Førstesinglen "F**k You", som vist ikke behøver yderligere introduktion, er et godt eksempel på, hvordan Cee-Lo rider med på bølgen af kunstnere, der forsøger at få 40, 50 og 60'ernes soulgnist tilbage, og selvom han gør dette bedre end de fleste, mixer han det med en flabet og bestemt nutidigt tekst. Forestil jer en sort soulsanger udgive en singel med teksten "Oh shit she's a golddigger well, just thought you should know nigga" i kølvandet på Billie Holiday's "Strange Fruit"!

- Bortset fra, at "F**k You", der er produceret af Bruno Mars' team The Smeezingtons, er en utrolig oplagt førstesingel, så giver den ikke et specielt godt billede af The Lady Killer som helhed. Dette lykkedes heller ikke særlig godt for den ellers suveræne andensinglen "Bright Lights Bigger City", der med sine stadion-store synthstrygere lyder mere som 2011 end noget andet. At disse to singler ligger som de første numre på pladen er nok heller ikke en tilfældighed, for når de to først er "overstået", så kan det rigtige Motown eventyr begynde, sat godt igang med albummets pragtnummer "Wild Flower", hvor Cee-Lo giver stort set alle mandlige sangere indenfor genren koldylt baghjul.



Og "Wild Flower" er ikke den eneste skæring af sin kaliber, "Cry Baby", "Fool For You", "It's OK", "Old Fashion" og "No One's Gonna Love You" er alle fremragende soul/pop numre, der primært gør sig i ukomplicerede men fortrinligt fremførte tekster om kærlighed.
Pladen er ikke helt uden missere, da det ind imellem bliver en tand for fint og kontrolleret. "Bodies", "Satisfied" og "I Want You" boldrer sig i alle de "rigtige klicheer", men de mangler både kant i produktion og vokal, og falder derfor en smule til jorden.
Dog kan man ikke andet end at grine af det faktum, at dette er det album som Cee-Lo har lavet hurtigst og som han har brugt mest energi på. Han har udtalt i et interview, at fordi DangerMouse var i gang med hans Rome projekt, og han (Cee-Lo) havde tiden til det, så ville han lige lave det soulalbum som han aldrig havde fået udgivet. Overlegent, ja næsten arrogant, men manden kan jo ikke gøre for, at han er et unikum.

Sætter man The Lady Killer op imod andre Cee-Lo udgivelser kan man godt savne de spraglende "jeg gør hva' der passer mig" -indskud og den generelt grænsesøgende tilgang til musik, men som straight forward soul album uden dikkedarer og The Lady Killer ganske fantastisk. Uden tvivl nogle af de bedste melodier og smooth produktioner 2010 havde at byde på. Det skulle heller ikke undre mig, om dette album bliver hans mest indbringende til dato, på trods af dets status som sideprojekt.

4.5/6

søndag den 14. oktober 2007

Cee-Lo Green - ...Is the Soulmachine



Efter denne pause vil jeg starte med et mærkværdigt album, som har en stor plads i mit hjerte. Man kan sige mange ting om Cee-Lo Green, men uanset hvad, så kan man nok ikke komme uden om hans originalitet og hans mod for, hoved
kulds at springe ud i noget nyt, og gang på gang skabe noget genrebrydende og nyskabende. Det viser han i høj grad på Cee-Lo Green Is The Soul Machine, et album som oser af kærlighed for musikken og behovet for at lave noget ingen andre har prøvet tidligere.

Hvis man bladrer igennem bookletten og ser på produktionscredits, vil man hurtigt falde over kendte og prominente navne som The Neptunes, Timbaland, DJ Premier, Jazze Pha og Organized Noize. Forskellen på dette album og "alle de andre", hvor disse producerer også er indblandet, er bare, at hvor andre beder om et typisk Neptunes eller Timbaland beat, tror jeg at Cee-Lo beder om "noget nyt", noget folk ikke regner med. Derfor vil man på ingen måde kunne vide, at "Evening News" er DJ Premier produceret, for det lyder bestemt ikke som noget Premo plejer at lave. Stadig er "Evening News" et helt fantastisk nummer, og det skyldes dels produktionen, som satser mere på sang og kor end scratch og street-attitude. Bravo!
Og på samme måde, får Cee-Lo bragt det absolut bedste frem i Pharrell og Chad Hugo, på det storladne "The Art of Noise", som nemt kunne være en af duoens største bedrifter. Timbaland leverer også et minimalt, men groteskt groovy værk, der endte som første singlen; "I'll Be Around". Den producer der dog er vigtigst at nævne, er uden tvivl Cee-Lo selv. Ikke mindst står han for 1/3 af produktionerne, disse er samtidig de bedste på albummet. Cee-Lo ligger sig permanent ud i overhalingsbanen med disse, jazzede, funky og fandens sjælfulde produktioner. F.eks. "When We Were Friends" er så smukt skåret, at man på det rigtige tidspunkt, i det rigtige humør, nemt kan fælde en tårer. I samme højde når "My Kind of People " og "Die Trying" også, 2 fantastiske, tilbagelænende numre, som er definitionen af musikalsk lækkerhed. "All Day Love Affair", som er produceret af den, for mit vedkommende, ukendte Traxx, er også en ren transformation af kærlighed ned på lydsporet. Et track, der emmer af feel-good-feelings. Men et nummer, der er dedikeret til dagligdagens små glæder, kan vel heller ikke andet end at bringe et fornøjet smil frem på ens læber.
Der er også et par "spoken words sessions" på albummet, hvor Cee-Lo tager sig tid til at forvandle sig til en sand poet. Jeg taler her om "I Am Selling Soul" og "Sometimes". "Sometimes" er et sandt mesterværk, det er ren poesi han fremtryller, over et super lækkert beat. Jeg ville have citeret en del af sangen, men jeg synes i stedet, at du burde slå lyrics'ne op og læse det hele igennem, det er virkelig flot skruet sammen. Produktionsmæssigt er der ikke noget at tage fejl af, og tekstmæssigt fejler Cee-Lo bestemt heller ikke. Han er jo bedst kendt for at synge, men han rapper også bedre end de fleste. Men det er alligevel den hårdfine balance mellem sang og rap, der løfter det hele op til usete højder. Nogen gange får han storhedsvanvid a lá Kanye, som F.eks. på The Art of Noise, hvor han flere gange får understreget hvor vigtig han er, bla. med linjerne

" Have mercy if I seem to be heavy - I don't mean to be heavy / Wait I'm almost done
And God can truly work a miracle – Look at me / Isn't it obvious that I'm one?"

På Sometimes får han også konstateret, at
"Sometimes I don't think people know I'm as Good as I really am"
Men personligt beskylder jeg ikke Cee-Lo for at være noget andet end genial. Når man er en ener i så høj grad som han er, så er det i orden at være en smule højrøvet.
Pladens rå højdepunkt har jeg gemt til sidst. "Glockapella" er Cee-Lo Green når han er mest nasty og nådesløs. Det er battlerap, uden at han erklære beef mod nogen. Som han selv siger,
"I will invest four minutes exactly for everyone who had the audacity to attack me". Størstedelen af Cee-Lo Green Is the Soul Machine er ret artigt og ufarligt, men med "Glockapelle" skal jeg ellers lige love for, at der er nogen der får nogle generelle ord med på vejen. Der nævnes ingen navne, men dem der ved, at det bla. er dem det handler om, de får sgu brændt nallerne. Nummeret i sig selv er storladent, og produktionen, som Cee-Lo selv har stået for, er fremragende. Og nummeret slutter i et brag af blæsere og sang, fed finale!

Cee-Lo har været med mange stader, fra Goodie Mob til Gnarls Barkley, og hver gang bliver jeg overrasket over hans originalitet. Han er en af de få kunstnere der kan skifte stil, uden at skuffe.
Hans største præstation er efter min mening Cee-Lo Green Is the Soul Machine. Et album, der på en sær måde altid vil være foran, med dets nuancerede brug af sang og rap, soul og funk, jazz og hip hop, Cee-Lo og Green. (got it?)
Once you Start up the soul machine
you will see what I mean
Open your ayes and enjoy the dream
He can do anything
5.5/6