torsdag den 4. oktober 2007

Freeway - Phillidelphia Freeway


Ja, det ville være oplagt at anmelde Pharoahe Monchs nye "Desire", nu hvor vi har været igennem "Internal Affairs", men jeg har faktisk først lige fået købt den for nylig, så jeg føler ikke jeg har hørt den tilstrækkeligt, til at kunne skrive en fair anmeldelse af den.
Så i mellemtiden tager vi en total overraskelse! Jeg købte Freeway's Phillidelphia Freeway her idag for 70 kr,-. Det eneste jeg kendte til albummet var førstesinglen "Hear the Song", som er ganske udemærket, men alligevel har jeg ikke følt den store trang til at købe hele albummet. Det gjorde jeg så, og jeg må da nok indrømme, at jeg blev noget overrasket. Det er jo et fedt album!
Phillidelphia Freeway er hovedsageligt produceret af Just Blaze, og jeg var lidt skeptisk i starten, for Just Blaze er normalt den fyr man skal have fat i, hvis man vil have en banger på sit album. Men et helt album? Bliver det ikke for meget? Så skal man lige have i baghovedet, at Just Blaze faktisk er en overordenlig nuanceret fyr, der kan meget mere end at lave bangers. Jay-Z's "Song Cry", Memphis Bleek's "Deer Summer" og Talib Kweli's "Never Been in Love", bare for at nævne nogen få. Jeg vil næsten gå til at
sige, at han er bedst når han skruer ned for tempoet. Når det så er sagt, så er Phillidelphia Freeway langt fra banger-fri. "Flipside" udgør en af Just Blazes allermest pumpende bangers, og umiddelbart vil jeg også mene, at Freeways stemme og hans måde at rappe på, passer bedre til de numre med lidt gang i den. "What We Do..." er et af de fede bangers på albummet. Jeg vidste faktisk ikke den var på en Freeway cd. Jeg har hørt den på Jay-Z's Fade To Black DVD, hvor de river Madison Square Garden sønder og sammen med dette nummer. Nate Dogg, som synes at være alles chorus-favorite, er featured på "All My Life" som er produceret af den, for mit vedkommende, ukendte Bink! Et helt okay nummer, med et, selvfølgelig, fedt omkvæd! Og da det jo er et Rocafella album, skal Kanye West selvfølgelig også have et par beats med. Det ene blev til førstesinglen, "Hear the Song", som tekstmæssigt er lettere debil, men produktionsmæssigt fremragende. Kanyes anden produktion, "Turn out the Lights", er til gengæld en smule forkølet.
I sidste ende af albummet finder vi to mesterværker. "You Don't Know (In the Ghetto)" og "Alright", begge Just Blaze produceret, og dette er den stille side af Just Blaze vi hører. Specielt "Alright", med Allen Anthony (who he?) på omkvædet er helt fantastisk. Man kan dog ikke undvige det fact, at det er Allen Anthonys onkvæd og Just Blaze's produktion der redder tracket, for Freeway er desværre ikke, og har aldrig været, og vil aldrig blive, en god sangskriver. Det er faktisk en ordenlig omgang ligegyldigheder der kommer fra Freeway. Men, lur mig om ikke det mere eller mindre er meningen. Forstået på den måde, at det publikum de regner med vil købe albummet, kræver ukompliceret lyrik og fede beats. For det er lige præcis sådan albummet er skruet sammen. Fede beats hele vejen igennem (på nær "Turn out the Lights" og "Full Effect", med de endnu mere debile Young Gunz) og komplet intetsigende rap. Og nu får jeg det til at lyde som om, at jeg selv ikke kan følge med, hvis teksterne bliver for avancerede, men sådan er det ikke. Engang imellem synes jeg ganske simpelt bare, at det er fedt at kunne smække noget musik på, man kan høre på uden at lytte til det. For ja, der er forskel på at høre og lytte til musik. Hvis Peter Sommer officielt kan gøre at "tale" og at "snakke" til to ord med forskellig betydning, så skulle helvede da være i, at jeg ikke også kan!
Opsumering; fede beats med stort "F", og skidt lyrik med stort "D"....... vent, det giver jo ingen mening?! - ligesom hans tekster. Got the point?
Havde en dygtig lyriker betalt for de beats der at finde på "Phillidelphia Freeway", kunne han/hun skabe et mesterværk af en cd, desværre havde Freeway for mange penge.
Jeg vil ikke dømme albumemt ud fra godt og dårligt, for når det kommer til stykket synes jeg, som jeg forklarede på linje 45 og 46, at det er et skide fedt album, alene på grund af produktionerne.

4/6

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Fed anmeldelsen, men har dog en bemærkning, "Turn out the lights" er sku da en af de fedeste sange på albummet, Syntes virkelig der er en Fed kemi mellem Free og beatet, Free er virkelig et bæst på den sang, men det kan han vist ikke undgå med den stemme :D

Peace,

Keep going strong -

JeppE sagde ...

Du har delvist ret, for sangen har faktisk vokset en smule på mig siden. Synes dog stadig ikke det er mere end "godt". Ka' være det kommer ?! :D