fredag den 10. april 2015

Leftovers2014 track #9: "Thomas Lawrence"


Vejret er helt perfekt i dag, og jeg kan ikke dy mig for at give jer et nummer fra LEFTOVERS2014, der oser af sommervarme og feel-good vibes.  
"All men dream: but not equally. Those who dream by night in the dusty recesses of their minds wake in the day to find that it was vanity: but the dreamers of the day are dangerous men, for they may act their dreams with open eyes, to make it possible"
Sådan skrev Thomas Edward Lawrence (senere og nok bedre kendt som Lawrence of Arabia) i sin autobiografi Seven Pillars of Wisdom fra 1922, og dén tanke har australske Coin Banks taget til sig, og har lavet et opløftende nummer om at være "dreamer of the day" og forfølge sine drømme. Og hvilket hold han har samlet om dette track - dét bevidner i sig selv, at han i sandhed fører sine drømme ud i livet. Hans store helt Tab-One fra Kooley High er gæst, en af verdens bedste producere i 20syl fra Hocus Pocus producerer, horn-orkestret The Ruby Horns fra hjembyen Perth krydrer produktionen med blæsere, og Anders, som jeg ikke aner hvem er, men har et dansk-klingende navn og en guddommelig stemme, leverer et formidabelt omkvæd, der snildt gør sig som et af 2014's bedste.     

Coin Banks udgav to EP'er sidste år. Først Heads, dernæst Tails, og med sin blues'ede guitar, luftige keys, Hocus Pocus -lydende trommer og et skarpt Leela James sample, er "Thomas Lawrence" i min optik den bedste skæring fra de to EP'er. Coin Banks her netop slået herlighederne sammen til vinyludgivelsen Heads & Tails, der kan bestilles her
     "Thomas Lawrence" er hverken "real", "raw", "hardcore" eller "underground" - helt ligesom Hocus Pocus er det rendyrket livsglæde i musik-form, der forbedrer tilværelsen en smule. Den effekt har nummeret i hvert fald haft på mig, hvilket nok er en af årsagerne til, at det uden sidestykke er 2014's mest spillede nummer i mit iTunes bibliotek. 

Find Coin Banks på facebook og stik ham et 'like' her

Hør nummeret nedenfor, eller se videoen (jeg foretrækker personligt nummeret uden video) 




"Thomas Lawrence" er sang #9 på LEFTOVERS2014


- Jeppe Due Barslund

Ingen kommentarer: