mandag den 10. juni 2013

SIGMA - Frisk Valuta


Det hører sig til blandt sjældenhederne, at en - for mit vedkommende - ukendt dansk gruppe træder frem og blæser mig totalt bagover. Ikke desto mindre er dette præcis hvad SIGMA har formået. Gruppen, eller kollektivet som de selv kalder det, består af den dugfriske rapper Novum, rapper Semih-automatisk, som de fleste nok kender for sit medlemskab i B.O.C., producer-extraordinaire Telepa-T og med-producer Bob Dyckand.

Lad os ikke pakke det hele ind eller gå uden om den varme grød, men istedet bare skære ind til benet: Det her er møghamrende-fucking fedt!

Det første der fanger ens opmærksomhed er de fænomenale beats. Telepa-T har sammensat et af årets absolut stærkeste lydbilleder, - i skrivende stund kun overgået af Dialektens Stiplede Linjer. Den røde tråd består af nakkebrækkende 90'er-trommer, men et herligt væld af forskellige musikalske elementer og indslag nuancerer old school -stilen hele vejen igennem. Den ultra lede og tunge "Med Hundende i Hælene" lyder som noget Mobb Deep kunne have flået i stykker i Infamous -dagene. "Misundelsen i Øjnene" lyder som en opdateret version af Jedi Mind Tricks anno "The Immaculate Conception" på The Psycho Social.... -pladen, fuldendt med klagende vokal-sample.
     Telepa-T kan dog også sagtens producere old school -lydende beats, hvor man ikke føler trang til at sammenligne med nogen eller noget. Dette er faktisk tilfældet det meste af tiden, og man sidder derfor som lytter med en fornemmelse af, at SIGMA trækker på den gamle skoles dyder, men er yderst fremadrettede med deres hiphop. Der er ikke et eneste beat på Frisk Valuta der ligger under "virkelig godt" på kvalitets-skalaen, og "Blomsterdekorationer & Dødsønsker", "Erotisk-action-thriller", "Høj Pistolføring", titelnummeret og "2 Minutter til pastaen koger" er i den absolutte top. Sidstnævnte er grinagtigt perfekt produceret (og så skulle den efter sigende været lavet fra bunden på én time - det er noget nært umuligt at tro på!). Spørgsmålet er, hvorfor de koger pastaen og ikke vandet?


"Ode" viser endegyldigt hvor dygtig en producer Telepa-T er. Det 6½-minut lange, jazz-jam'ende instrumentale nummer, undergår en udvikling hele vejen igennem, og er støt stigende i intensitet. Et virkelig flot produceret nummer.

Rap-mæssigt er SIGMA ligeledes et spændende bekendtskab. Semih-automatik sender lyriske næver ud af højtalerne og holder lytteren i et jerngreb med sin aggressive levering og autenticiteten i stemmen. Han kan både være kværulantisk og sjov, og nogle gange begge på én gang, som når han på "Høj Pistolføring" helt eminent rapper:
"Drømmer med mine øjne åbne, besat af at jage skejser /
Før jeg får min Mercedes, sigter jeg mod at blive Pasat-ejer"
 

Novum, der ikke har rappet i mere end et år, er ikke helt på niveau med sin rim-makker, men viser stadig enormt potentiale af flere omgange. Især hans vers på "Frisk Valuta" er fortrinligt, og selvom indholdet måske halter en smule, så er der mere end godt styr på flowet på "2 minutter til pastaen koger". Han rapper selv: "Jeg er blevet så god som jeg er på under et år", og med den fart er progressionen lovende.

Haltende indhold eller ej, helhedsindtrykket er umådelig solidt. Jovist, produktionerne er sikkert et hak eller to bedre end rappen, men rå, umiddelbar rap, der ikke er for fortænkt og poleret, kan virkelig være en fornøjelse at lægge øre til, og det er Semih-automatisk og Novum strålende eksempler på. Dertil må jeg jo bare konkludere, at jeg har haft utrolig svært ved at lægge Frisk Valuta fra mig, for som jeg skrev i starten, så er det ganske simpelt bare møghamrende-fucking-fedt.


5/6
- Jeppe Barslund




7 kommentarer:

Thomas Flensted Photography sagde ...

Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg hentede mixtapet for ca. 2 uger siden og det har været i rotation lige siden. Beats'ne er fænomenale og ligeså er lyrikken. Især Novum og Semihs evne til at bruge "internal rhymes" og "multies" (jeg ved ikke hvad det hedder på dansk) er værd at lytte til. Mixtapet er også proppet med humoristiske linjer og skarpe ordspil.

Bedste danske rap efter min mening, skarpt efterfulgt af Nixen, Aesthetic, Salam, Pede B og Danni Toma.

Unknown sagde ...

Enig! Det er virkelig en fed plade, og på en eller anden måde synes jeg ikke det gør så meget at teksterne ikke altid er lige skarpe. Der er bare noget med den levering og attitude der ligger bag ved, som er vildt fedt. Kan bedst lige titel-tracket.

Kunne godt tænke mig at høre, om du har gjort dig nogle tanker om Nixens ep Produkt Af Miljøet. Jeg synes produktionerne er rigtig stærke.

JeppE sagde ...

Ang. 'Produkt Af Miljøet' synes jeg, at nummeret "Sans for detaljer" er super fedt, men resten synes jeg er ret kedeligt, især set i forhold til hans 'Primus' EP, som var rigtig fed.

j

Thomas Flensted Photography sagde ...

Jeg kan til dels give dig ret i det med teksterne. Det kan godt være de ikke siger nogle meget dybe ting, er samfundskritiske eller lignende, men det opvejes dog af, at de er enormt gode til at lege med sproget - fyldt med ordspil, alliterationer, vokalrim og sjovt billedsprog.
Min yndlingsnumre er Med Hundene I Hælene, 2 Minutter til Pastaen Koger, Frisk Valuta, Erotisk-action-thriller og Misundelsen i Øjnene, dvs. næsten hele mixtapet.

Til JeppeE: Jeg er så enig. Når jeg snakker om Nixen tager jeg automatisk udgangspunkt i Primus, selvom jeg egentlig burde tænke hele kataloget med.

Carl Damgaard sagde ...

burde være instrumentalen til trepacs nye

andreaslinnet sagde ...

5/6 er vist lige i overkanten... Jeppe har du en særlig scala for dansk rap i systemet? Systes det er træskorap af værste skuffe, hvor en hver skoledreng kan rappe med. Intet raffineret eller teknisk over afleveringen af de typisk dansk rap banale rim. Hvad med 2/6? Av mine øre. Peace out

Unknown sagde ...

Det er kunst der er opstået, i et clash af råhed... Når musik sprudler af kunnen, og samtidigt af kreativt potentiale udover det normale, så er det svært ikke at glædes.... Tak til Frisk Valuta