torsdag den 7. januar 2010

KanYe West - Thank You And You're Welcome


"It is the sand which irritates the oyster, that makes the pearl"

Nej det er ikke en ny Kanye plade! For første gang på denne blog vil jeg forsøge mig med en anmeldelse af andet medie. Jeg bestilte "bogen" Thank You And You're Welcome sidste sommer, primært fordi jeg på daværende tidspunkt havde (endnu) et Kanye trip, og helt simpelt bare måtte eje alt hvad han havde udgivet, inklusiv bøger. Jeg havde ingen forventninger, da jeg i bund og grund ikke læser særlig meget, men jeg må sige at Kanyes lille "bog" gjorde et ganske stort instryk på mig.

Grunden til at jeg bliver ved med at sætte "bog" i anførselstegn er fordi, at det vel egentlig ikke rigtig er en bog. Den har spiralryg for crying out loud! Det er i højere grad en lille samling tanker, funderinger, forklaringer og begrundelser samlet på 52 sider. Den er læst på 10-15 minutter, for som han siger i introduktionen, "I just wanted to make a book for people on the go who didn't choose to read super long novels all the time, like myself".
Man skal dog ikke tage fejl af ordsproget "less is more", for trods et minimalt indhold, har jeg faktisk tager mig selv i at tænke på, og referere til denne bog.

Dette skyldes, at alle Hr. Wests små tanker og skruplerier faktisk er yderst interessante. Man kan selvfølgelig vælge at være uenig i hvad han mener om diverse ting, men uden at være totalt suck-up, oplevede jeg en stor enighed i meget af indholdet, og flere passager fik mig endda til at se anderledes på forskellige ting. Han har fx en lille tanke der hedder "Get Used To Getting Used!", hvor han siger:

"To most people, the saying "to use someone" carries a negative connotation, but I
don't see it that way. To "mis", "over" or "ab" use someone is negative. To use is necessary and if you can't be used... then you're useless".

Kanye byder ikke på groundbreaking skriveri, og det er ikke fordi der er noget nyt i det han siger, men hans måde at se tingene på, blandet med hans aldrig fraværende humor, gør at læsningen er yderst underholdende hele vejen igennem. Han spørger fx,


"I wonder... Would you rather have 100% from an average person
or
10% from someone who is outstanding?"


- Noget der også er sjovt at læse, er hans forklaringer på hvorfor han er som han er. Hans navn er ofte blevet nævnt i negative sammenhæng, være det hans mange højtragende udtalelser eller hans opførsler til diverse prisoverrækningsceremonier, der ofte har fyldt sladderbladende. Hans persona er i manges øjne af arrogant og selvhøjtidig karakter. Dette forklarer han, samtidig med at han giver modsvar;

"As strong as my opinions are, I often ask people questions just to make sure that I'm right.

If no one agreed with me on things like, "I should have won" og "blacks are more homophobic," would I stick to my beliefs or conform?

When someone is stong enough to believe in something only they believe in, people are going to call them crazy... sometimes crazy is a label the average put on the exceptional"

ydermere siger han,

"Although I haven't totally embraced this yet, people often say that one of my flaws is arrogance. If arrogance means being conceited, brash, cocky, or pushy, I can be all of that sometimes. Arrogance has also been defined as an overwhelming feeling of self-importance. I do feel important, but everybody should feel this way about themselves. Arrogance is something expressed by treating others with contempt or disregard. I try my best not to do this. You can be cocky without being arrogant. When you cross the line from being playful with your own expression of self-confidence and mistreat others, then you (meaning me or my imaginary friend) have become arrogant.

I feel my confidence + someone's low self-esteem = my arrogance."

Og der er masser af eksempler på passager som disse.

Kanye blev inspireret til at skrive Thank You And You're Welcome, efter at have læst J. Sakiya Sandifer's bog Think Think Think and Think Again, som på præcist samme måde samler korte skriverier i et lille omslag. Sakiya har hjulpet Kanye med at skrive hans bog her, og helt layout mæssigt, er det en lækker lille sag. Opstillingen er utrolig grafisk med forskellige størrelse fonts og masser af farver. Dette understreger meget fint, at det "bare" er alskens tankeværk der er kastet ind i en bog.
Den kan fås for under 30 kroner, og den er så afgjort de penge værd. Det er meget muligt at den er læst færdig på 10 minutter, men der går i hvert fald det 10-dobbelte før den er ude af hovedet. Og husk nu på:

"Believe in your flyness ...... conquer your shyness"

4.5/6

6 kommentarer:

DanniT sagde ...

Hvaså Jeppe.

Mig og et par gutter har startet vores egen blog, og vi håbede at få lov til at linke til din, og samtidig blive linket fra din, til vores.

Tjek den ud hvis du har lyst.

Hvadevigt.blogspot.com

Maja sagde ...

Du skriver man kan få den for under 30 kr.? Hvor har du spottet det henne?.. På Kanyes onlineshop står den til 10 dollars.

JeppE sagde ...

På amazon.com. jeg købte den der igennem, og jeg ved der er masser tilbage til ingen penge. Prisen kommer måske lidt over de 30 når der kommer porto på, men det er ikke meget galt

JeppE sagde ...

Hey Danni

Tillykke med den nye blog, det er fedt at se de små hiphop communities spirre :D

I må gerne linke til min blog, men da jeres blog omfanger mange emner, er jeg ikke helt klar over hvad jeg skulle linke til?

Good lookin' out!

Jeppe

Anonym sagde ...

Vandt en signeret udgave af bogen i en konkurrence og venter på at den kommer med posten! :)

Anonym sagde ...

Anonym, hvorhenne vandt du bogen, om jeg må spørge?