mandag den 6. oktober 2008

Seeed - Next!


Nu hvor jeg er elev på Den Europæiske Filmhøjskole, hvor mere end 15 nationaliteter er repræsenteret, så ville det være dumt ikke at udførske hiphop fra andre lande. Jeg har forsøgt mig omkring, og der er faldet noget rigtig godt af indtil videre.
Det første jeg faldt for var en tysk reggae/hiphop/dancehall-gruppe som jeg tilfældigt hørte da en tysk elev satte sin iPod til at spille på en Hi-Fi der stod i et lokale. Det viste sig at denne tyske gruppe var Seeed, som er det tyske svar på Bikstok Røgsystem. Et godt blendt imellem de førnævnte genrer, med en god portion humor og nogle sprøde beats. Seeed er åbenbart et megahit i Tyskland, og deres seneste album "Next!" har også gjort gruppen stor uden for landets grænser. Hører man albummets megahit "Aufstehen", som var det nummer jeg forelskede mig i, så forstår man det (sandsynligvis) straks. Det har i øvrigt lidt af en fornem gæsteoptræden på, se selv: (Lyden skal være så høj som overhovedet muligt! Hvis du af en-eller-anden-grund ikke kan spille nummeret med fuld volumen, så VENT til du kan, for det SKAL høres med suveræn lyd!!)



Det sjove her er, at "Next!" primært består af engelsk sprogede sange, men lige præcis hittet som har en verdensstjerne som gæst, vælger de at udføre på tysk! De har senere lavet et remake af nummeret hvor hele sangen er engelsk, "Rise and Shine", men jeg synes faktisk at den tyske version er flere længder bedre.
Er man til muntert fest musik á la førnævnte Bikstok røgsystem, så vil jeg stærkt anbefale at man checker Seeed ud. Numre som "Stand Up", som sjovt nok lyder uhyggeligt meget som "Cigar", vil uden tvivl ikke skuffe.
På enkelte skæringer leverer gruppen dog også mere "rent" reggae, mere i stil med laid-back Bob Marley, på fx den uktra lækre "She Got Me Twisted". Så man kan roligt sige at de dækker stort set alle aspekter i reggae-universet, hvilket giver lytteren en behageligt nuanceret musik-oplevelse, der er både til hofter og hængekøje, med andre ord; en ultimativ sommerplade. Og selvom vi bevæger os væk fra varmegraderne vil jeg stærkt anbefale at checke "Next!" ud, den kan snildt forlænge sommeren med lidt tid!

4/6

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Ceee-loooo i love you! seeed im starting to love you toooo!

tak for det.