torsdag den 7. juni 2012

"T.R.O.Y." vs "Around My Way"


Det er i sandhed ikke nemt at være Lupe Fiasco! Hans sidste udgivelse, Lasers, var nok en kommerciel succes, men en skandale i Lupe's trofaste fans øjne, og nok egentlig også i hans egne. Meget tyder på at han udmærket var klar over, at han skulle have fat i den gamle Lupe efter hans radiovenlige og ærgeligt dumped down tredje udspil. - Men hvad gør man så for at overbevise sine gamle fans om, at man er kommet tilbage på rette hiphop-spor? Men tyer til en af alle tiders mest ikoniserede hiphop-numre; Pete Rock & CL Smooth's "They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)", og låner det klassiske beat for at vise, at han igen er hiphop og at han igen holder det ægte. Og hvad er så resultatet? Et oprigtigt surt twitter tweet fra Pete Rock selv, der hvæsede:"TROY should be left alone. Feel so violated, the beat is next to my heart and was made outta anguish and pain. When it's like that it should not be touched by no one". Men der er noget her, der lugter sjovt.
- Først og fremmest burde man måske lige minde Pete Rock om, at han selv lånte beatet i tidernes morgen. Han samplede saxofon og basgang fra et Jefferson Airplane cover af Tom Scott. Mon Jefferson Airplane følte sig "violated" da Tom Scott indspillede et cover af deres "Today"? Garanteret ikke. Mon Tom Scott følte sig "violated" da Pete Rock samplede hans saxophon? Sikkert ikke. Men jeg skal da lige love for, at Pete Rock følte sig "violated" over B-Sides & Simonsayz remake af "T.R.O.Y." på Lupe Fiasco's nye "Around My Way (Freedom Ain't Free)" fra hans kommende Food & Liquor II: The Great American Rap Album.
- "I'm not flattered @ all. Dat shit is wack, and the producer should be ashamed of his fucking self" fortsatte Pete Rock på twitter. Det jeg ikke helt forstår er, hvorfor Pete Rock overhovedet føler sig berettiget - som tredje "led" i beatets oprinden - til at fare i flint over "lånet" af saxofon-samplet, som i øvrigt ikke er direkte samplet på "Around My Way" men genindspillet af studiemusikere. Hans argument for at ingen andre burde røre dét sample er, at beatet står ham så nær og at der er så mange følelser involveret. Men hvor har han så været alle de andre gange der er lavet remakes? Hvor var han da Mann udgav det straight-up-and-down-wack-ass'e "Reminisce"? Hvor var han da Madlib samplede introen til Percee P's "Last of the Greats"? Selv Lupe Fiasco har rappet over et "T.R.O.Y."-remake før, da DJ Greg Street udgav "Dope Boyz Remixet", men dengang følte Pete Rock sjovt nok ikke behov for at blande sig. Lupe Fiasco er i det mindste en fantastisk kunstner og uden tvivl en af de mest begavede lyrikere på denne side af årtusindeskiftet. Måske er det bare nemt at score lidt opmærksomhed ved at ride med på "kom, lad os hade Lupe Fiasco, det er sjovt" -bølgen?

Endvidere. - Hvis lyrikken (som handler om tabet af Heavy D & The Boyz's Troy "Trouble T" Dixon) er så dyb, personlig og emotionel, hvorfor har CL Smooth så ikke reageret de utallige gange der er lånt fra- eller refereret til sangen, af bl.a. Gang Starr, Kanye West, Mos Def, Common, De La Soul og Nas? To ord: "homage" og "respekt". - Hvad er der overhovedet at blive sur over? Ens kronværk bliver hyldet gang på gang af dem, der skal føre arven videre. Man burde være stolt over at se ens musik påvirke generation efter generation. Dét synes jeg måske at den gode Pete Rock burde tage til overvejelse. Hvilket han måske allerede har gjort. Han udsendte for nyligt en pressemeddelelse hvor han afsluttende skriver: "I had no intentions of hurting Lupe's career. That's not me. I'm known for building up not breaking down careers". - Siger manden der lige har kaldt "dat shit wack" og sagt, at producerne skulle "fucking skamme sig". En kiks og et glas mælk kan gøre underværker.
Som sidebemærkning vil jeg da lige sige, at synes jeg at Lupe's remake holder. Beatet er stadig stramt med saxofonen i fokus og så viser Lupe igen-igen hvor forunderligt dygtig en rapper han kan være. Det er unægteligt rimelig vanvittigt så meget han får sagt imellem linjerne. Han kan som ingen anden få ti ord til at fremstå som tusinde.

Men hvad synes I om det hele? Er "Around My Way" respektløs for at sample "T.R.O.Y." eller overdriver Pete Rock? Skal man lade de gamle klassikere være i respekt? Jeg gad godt at høre hvad I synes om det hele.

Jefferson Airplane - "Today" (1967)

Tom Scott - "Today" cover (1967)
sample @ 01:38

Pete Rock & CL Smooth - "They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)" (1992)

Lupe Fiasco - "Around My Way (Freedom Ain't Free)" (2012) 


"First off say peace to Pine Ridge /
Shame at all the damage that the white man wine did /
Ghost Dance, Trail of Tears, 5 million beer a year /
And all that other crime did /
More peace to the teachers of blind kids /
To rebels in small cells keeping their mind big /
Say everything's hostile /
Suicide bombers and prosperity gospels, emaciated models /
With cocaine and blood pouring out their nostrils, they got to /
Just to stay awake on the catwalk of life where everybody watch you /
Straight hair, high heels and a handbag /
Crucifixes, racism and a land grab /
Katrina, FEMA trailers, human body sandbags /
A peace sign and a pants sag /
A money toss cause a 9 stripper mad dash /
A Friend request following a hash tag /
Now everybody want it like a last laugh /
A Michael Jackson jacket or a Daft mask /
Purple Jordans or the mixed girl in your math class /
Stable is when the Ba'ath had Baghdad /
But corporate jets really had to have that gas bad /
War and they hope they all fall from the ratatat /
'Cause that's just more dinosaur for the Cadillac"

Live from the other side what you see
A bunch of nonsense on my TV
Heaven on earth is what I need
But I feel I'm in hell every time I breathe
Reporting live from the other side what you hear
A bunch of nonsense all in my ear
Rich man, poor man, we all gotta pay
'Cause freedom ain't free, especially 'round my way

"And we marvel at the state of Ottoman /
Then turn around and treat Ghana like a garbage can /
America's a big motherfucking garbageman /
If you ain't know, you're part and parcel of the problem /
You say no you ain't and I say yes you is /
Soon as you find out what planned obsolescence is /
You say no you didn't and I say yes they did /
The definition of unneceessary-ness /
Manifested /
Say that we should protest just to get arrested /
That goes against all my hustling ethics /
A bunch of jail niggas say it's highly ineffective /
Depart from Martin, connect on Malcolm X tip /
Insert Baldwin to similar the seperate /
To me, the truth is more fulfilling than a meth hit /
Or finding really fast internet to have some sex with /
It's all one song short of a set list /
Couple croissants shy of a continental breakfast /
Or blowing out your birthday candles just to make a death wish /
So absurd, word to Chief Bone Necklace /
Down at the Lakota Sioux Casino /
A whole culture boiled down to giving you pokeno /
I go as left as a heart in the chest /
Cause the Horn of Africa is now starving to death"

Live from the other side what you see
A bunch of nonsense on my TV
Heaven on earth is what I need
But I feel I'm in hell every time I breathe
Reporting live from the other side what you hear
A bunch of nonsense all in my ear
Rich man, poor man, we all gotta pay
'Cause freedom ain't free, especially 'round my way

"An all white Los Angeles, the dream of Mr. Chandler /
Hope and pray they take Columbus day up off the calendar /
South Central an example of God's gifts /
So shout to all the mothers raising babies in SPA 6 /
The projects of Oakland city, Detroit ghost towns /
Monopolies on poverty where D-boy coke bound /
It's parts of Manila like the video for "Thriller" /
But the US embassy is reminiscent of a villa /
If poverty is chocolate and privilege vanilla /
Then what's the flavor of the Sunday preacher's pedophilia? /
Cash rules everything around these niggas /
As classrooms everywhere around me wither /
Hither you can be Mr. Burns or Mr. Smithers /
The tyrant or the slave but nowhere in the middle  /
Of the extremes of America's dream /
Freud fighting Neo, Freddy Krueger refereeing, now..."

Live from the other side what you see
A bunch of nonsense on my TV
Heaven on earth is what I need
But I feel I'm in hell every time I breathe
Reporting live from the other side what you hear
A bunch of nonsense all in my ear
Rich man, poor man, we all gotta pay
'Cause freedom ain't free, especially 'round my way

- Jeppe Barslund

9 kommentarer:

Ecko Leader sagde ...

Hej Jeppe.
Jeg synes din observation af hele denne situation er MEGET ensidig. Jeg finder det fuldt forståeligt at Pete Rock føler sig krænket. Der er altså ikke tale om en mindre sampling, som Pete Rock lige har benyttet førhen, men stortset en fuldkommen ukreativ remake. Jeg er all for at samples skal være fri - ellers ville hiphop ikke blive ved med at være progressivt tænkende, men dét som Lupe og hans producer-team er straight wack og at Lupe så oveni købet tillader sig at blive sur over at Pete Rock føler sig krænket, synes jeg er respektløst

JeppE sagde ...

Måske min observation ER ensidig, - jeg er trods alt rimelig begejstret for Lupe. Jeg fandt bare Pete Rocks reaktion meget smålig. Hvis han er den legende han er - hvilket han da heller ikke tøver med at kalde sig selv - så tænker jeg bare at han burde være lige glad. Især fordi "T.R.O.Y." er blevet re-maket så mange gange. Jeg synes som skrevet bare at det er yderst mærkværdigt at han reagerer så stærkt nu.

j

Mads sagde ...

Jeg ville aldrig selv røre et sample der er så kendt og forbundet med en del af hip hop historien ved mindre jeg kunne give det et helt andet twist. Omvendt burde Pete Rock stramme op og lade være med at være så skide pigefornærmet. At sangen er lavet "outta anguish & pain" er underordnet og nok ikke noget Lupe har eller bør tage hensyn til. Tror også det har noget at gøre med at sangen kommer til at ligge på en officiel udgivelse i stedet for en freestyle over beatet på et mixtape (nu er der jo pludselig penge og publicity involveret). I sidstnævnte tilfælde havde Pete Rock nok haft det mere end fint med brugen af hans track. Der hersker i det hele taget alt for meget dobbeltmoral i hiphop og der er godt nok mange uskrevne regler omkring hvad der er real og hvad der ikke er. Hvis alle kunstnere - nye som gamle, skal gå på listesko og følge "konventionerne" som diverse rapikoner og producere har udstukket er det sgu klart at det står sløjt til med genren og videreudviklingen af denne.

MortenFriis sagde ...

Lupe er ikke vred over Pete's reaktion; han er vred over, at han tilsyneladende fortæller Lupe én ting og omverdenen en anden. Ifølge Lu har han jo for nyligt haft en telefonsamtale med Pete, hvor Pete undskyldte sin overreaktion på twitter - hvorefter han skyndte sig at lave et tweet, som indikerede, at det var Lupe, der nu havde undskyldt, og at Pete havde været stor nok til at tilgive. Hvordan det rent faktisk forløb ved kun de to, men jeg har aldrig nogensinde hørt Lupe så pissed, som han var i det radiointerview med Sway.

Det dummeste i den her debat er dog ikke blevet sagt af de to hovedpersoner. Hele hiphop-verdenen, fra fans til andre producers, har åbenbart haft behov for at kommentere hele episoden, og der er godt nok faldet mange ignorante kommentarer. Det er som om folk ikke rigtig kan blive enige om, hvorfor Lupe og hans producere har gjort noget forkert. Er det fordi, at T.R.O.Y. er et meget personligt nummer, er det fordi, det er en såkaldt "urørlig klasikker, er det fordi, beatet lyder for meget som orginalen, eller fordi, Lupe ikke er "street" og "real" nok til at røre det beat? Jeg tror sgu, Kno ramte hovedet på sømmet, da han tweetede, at folk bare leder efter grunde til at hate på Lu efter
Laser-fadæsen.
Jeg har for længst opgivet at følge med i den her debat. I stedet glæder jeg mig over, at en af gamets bedste lyrikere er tilbage i storform. Sidste vers er Lupe, når han er bedst.

Aleksander sagde ...

Jeg kan godt lide Lupe. Der skal mere til end ét mindre heldigt album, før jeg vender en kunstner ryggen.

Dog synes jeg ikke helt, at det er acceptabelt at udgive et kommercielt album med et nummer som dette, hvor beatet minder alt for meget om et andet og kendt nummer.

Lupe er glimrende, men jeg ville ikke have noget i mod, at producerne lige fik bikset et andet beat sammen. Lyrikken fortjener også mere fokus, end den får nu.

Anonym sagde ...

Jeppe - det er jo ikke brugen af samplet som Pete er sur over - der er jo flere der har kastet sig over det som du siger.
Det er jo den MÅDE som lortet er flippet på, som er stort set ala originalen - og så gør det iøvrigt ingenting at lortet er genindspillet - det er samme princip.
Udover det er der flere fællesnævnere i produktionerne som gør at det er nedern lavet af Lupe.

Rock overreagerer en lille smule, men ærligt talt så synes jeg sgu at det er OK. Tracket er fucking hiphop-historie og at de laver et remake og bruger det på en kommerciel udgivelse er bare dumt.
Ville f.eks. ALDRIG lave et beat som brugte samme sample som "The next episode" f.eks - altså den samme måde at sample den på.
Så ville jeg lave et mixtape-track over originalen - hvor man istedet viser respekt for andres værk (og iøvrigt ingen kommerciel fortjeneste har).
At man så nok bare burde holde sig fra "The next episode" er så en anden snak.

Så det er sgu fair n square i min musikproducer-optik at P. Rock pisser territoriumet af.

ASYP

JeppE sagde ...

Gode pointer I har folkens. Jeg elsker at folk der læser min blog har stærke meninger om ting, - det gør det hele så meget mere interessant.

Jeg synes nu stadig at Lupe slår et slag for old school hiphoppen. Det kan godt være at der er nogen (mange) der mener, at han ikke burde have rørt "T.R.O.Y.", men på den anden side er der jo mange af Lupe Fiasco's fans, der måske er for unge til at have hørt originalen, som igennem Lupe bliver præsenteret for den. Hvor mange fans i teenage-årene tror I Lupe har? Ufatteligt mange! Hvor mange af dem har aldrig rigtig fået stiftet bekendtskab til the golden era hiphoppen? Også ufatteligt mange! Derfor synes jeg det er fedt, at Lupe kan kanaliserer nogle af sine fans tilbage til hiphoppens rødder via hans musik. Det synes jeg i hvert fald at vise respekt.

j

Nicholas sagde ...

Jeg er med dig Jeppe, af 2 meget simple årsager. 1: Pete overreagere for sygt, selv hvis beatet står hans hjerte meget nært.
2: DET ER ET FUCKING GENIALT TRACK! Pete skal tage sig sammen, smutte bag pulten og smække nogen flere beats sammen til hr. Fiasco! Jeg har altid tænkt på Pete som en af de store bidragere til hiphoppen, hvilket han jo også er, men derfor så skuffer det mig også at han går i så små sko som han åbenbart gør.

Martin sagde ...

Som en stor Lupe fan, som der ikke har hørt TROY før Pete Rock, blev sur, så må jeg sige at Pete har ret til at blive skuffet, ikke sur som har har vist på bl.a. twitter, skuffet. Sig noget med "Jeg er ked af at Lupe har samplet så meget på mit track", og kom videre.

Men på den anden side. TROY er fra 1992. Det er på alder med Danmarks EM-sejr. Folk der sidder på universiteter er yngre end TROY. Get over it. Hvis man ikke kan sample noget så gammelt, hvad kan man så sample af Pete Rocks materiale? Blev 50 Cent sur, da ham belgieren tog Ayo Technology ORD FOR ORD, og lagde en simpel gituar under, og sang istedet for at rappe, eller hvad det er 50 Cent laver

BTW burde du anmelde Childish Gambino/Donald Glover's Camp. Mega fedt album