Hej kære venner
Det er tid til en lille opdatering omkring bloggens fremtid.
Det er flere gange sket, at der har været stilstand på bloggen i længere tid grundet ekstra travle perioder i mit hverdagsliv, som ikke har efterladt meget tid til at gå i dybden med hiphoppen. Nu ser det sådan ud, at jeg det næste lange stykke tid kommer til at have så meget at se til på den personlige front, at jeg vil have absolut minimal tid til bloggen. Der er altså nødt til at ske noget. I dette henseende er der flere forskellige muligheder.
A - Der er selvfølgelig den lette og oplagte mulighed, at jeg/vi trækker stikket og siger tak for denne gang. En løsning jeg helst er foruden.
B - Der er også en løsning, hvor bloggen ændrer "format". At skrive en grundig anmeldelse tager lang tid. Udgivelsen skal gennemlyttes, lyrikken nærstuderes og meninger og pointer formuleres. Hvis opdateringerne var af mere nyheds-venlig karakter, kunne jeg slippe for at skulle afsætte timer og dage på skriverierne. Blog-indlæggene ville nødvendig blive en kende mere overfladiske, men I ville stadig kunne få heads-up om projekter, plader og numre i en (forhåbentlig) fornuftig strøm.
C - Den tredje mulighed inkluderer "jer"! Bloggen har før nydt godt af gæsteskribenters bidrag, og jeg er absolut ikke bleg for at forene et hold anmeldere/skribenter, der tilsammen ville kunne afværge bloggens død (jeg overdramatiserer lidt!). Så hvis du har lyst til at hoppe ud som anmelder/skribent og skrive for HipHopAnmeldelser, eller hvis du kender nogen, der kunne være interesserede, så skriv til mig så vi kan finde ud af noget.
Jeg vil selvfølgelig også gerne høre hvad I synes om det hele og høre om I har nogle forslag til alternative løsningsmuligheder. Så giv din mening til kende så vi kan bygge videre på "HipHopAnmeldelser 2.0".
/Jeppe Barslund
lørdag den 9. august 2014
torsdag den 26. juni 2014
Innate & EP - Such As I
Ingen ved hvem Innate & EP er. Internettet fortæller, at de er 2/3 af Cali-gruppen Rock Bottom, men dem er der heller ingen der kender. Deres debut, Such As I, som der ikke er nogen der ved eksisterer, er produceret af Nate Wolvin, som ingen har hørt om før. Det er altså et relativt ukendt projekt vi stifter bekendtskab med her. Men det gør ikke noget. Der er som sådan kun én ting, der er nødvendigt at vide: at det er en grum og grufuld fejl, ikke kender Innate & EP, Nate Wolvin og Suck As I.
Nu har jeg sikkert jeres nysgerrighed. Tryk play på videoen nedenfor og lyt til "The Grind", og jeg burde have jeres opmærksomhed.
"Refuse to fuss over fame, I'm still paying with a buck a some change / I don't need to walk a road where everyone knows my name" rapper Innate på "One Way Train", og det er lidt af en bedrift, så langt fra denne "road" han har formået at holde sig. Samtidig er han og EP med til at bekræfte noget, jeg altid har "frygtet". - I forhold til, at meget af det bedste indie-/underground hiphop kan være virkelig svær at finde; jo sværere des bedre synes ofte at være tilfældet, er der en reel chance for, at der findes hiphop "derude", der er så godt, at vi måske aldrig opdager det. Den teori var Innate & EP lige ved at realisere med Such As I, som det vist er sikkert at sige, er gået de flestes hoved forbi. Hvilken forfærdelig tanke.
Men hvad er Innate & EP så for en størrelse - hvad kan de? Prøv at forestil dig, at The Remnant og Intuition & Equalibrum fandt et fælles hiphop-ståsted og derefter allierede sig med folk-duoen Kings of Convenience. Det er intelligent fortalt, kløgtigt udtænkt og uhyrlig præcist leveret rap over sjælfulde, lune og støvede beats, der ikke undskylder for at være dybt afhængighedsskabende i sine melodier. Tag fx det fænomenale piano-loop på "Around You" eller den udsøgte blues-guitar på "Come Again"; begge melodier, der ikke sådan lige forsvinder fra nethinden. Eller den helt latterligt fængende "Sunday", der inkorporerer et super-kitchet men seriøst fedt omkvæd i bedste The Beach Boys stil.
Når produktionerne ikke er decideret fængende er de "bare" solide i al almindelighed. "We Rock" med sine støvede jazz-blæsere, "Frame of Mind" med panfløjter og "Ghetto Slidin'", der dufter af G-Funk. Herpå rapper Innate og EP om at kæmpe med nervøsitet når det kommer til at tage kontakt til piger: "I run the scenarios down in my head / 'Till I'm back to square one, not a word being said". Innate og EP kommer umådelig langt med ærlighed, charme og humor. Humoren springer især ud i fuld flor på "Stella". Her anvender de umiddelbart en af hiphoppens mest slidte skabeloner, hvor "she" er synonym med hiphop. EP rapper:
"She's too wise and mature to sweat the small stuff /og Innate tager over:
And she don't wonder what's wrong when I don't talk much /
Nothing to say when I can look in her face /
And see she understands exactly where I'm coming from, the hunt and the chase /
Domesticated on reality, I thank her /
For pulling me to earth and try to bring me back to nature"
"The only girl that never broke my heart, loves me for who I am /Der er imidlertid intet i sangen, der skal forstås i overført betydning eller som metafor for noget andet. "She" er ikke hiphop, men ganske simpelt deres hund Stella! Kløgtigt skrevet. Den tilhørende musikvideo bevarer ikke "hemmeligheden" i særlig lang tid, hvilket måske er lidt en skam. Til gengæld kompenserer den med rigelige doser fjollethed:
Never snuck around, she never needed another man /
Keep her in the plans when I'm strategising for the future /
If and whenever I move, you bet she gon' cruise too /
Sweet as sugar, but I know she got it in her to snap /
Whether I'm right or wrong, baby's got my back"
Such As I er bestemt en helstøbt plade og en fornøjelse fra start til slut, men man skal gide at lægge øre til en del opløftende og glad hiphop med mange sangbaserede omkvæd. Jeg kunne forestille mig, at denne insisteren på godt humør kunne blive for meget for nogen. Pladen åbner med "Everything", der er både mørkere og tungere end resten af pladen, og det havde givet Such As I en del mere tyngde og dynamik at have flere skæringer af denne kaliber. Men hvis man vil have et gedigent skud glad-i-låget hiphop, leveret af tre ganske begavede håndværkere, så er Such As I i allerhøjeste grad albummet du skal give en lytter.
4.5/6
- Jeppe Barslund
Etiketter:
Innate & EP
fredag den 20. juni 2014
Open Mike Eagle - Dark Comedy
Selvom jeg har været bekendt med navnet Open Mike Eagle i længere tid, har jeg, uden helt at vide hvorfor, aldrig rigtig hørt hans musik. Dette satte jeg mig for at ændre, da jeg sidste år hørte hans gæstevers på "Decorated Silence" fra L'Orange & Stik Figa's The City Under the City. - "Favorite nightmare is ten degrees centigrade / I only know five songs and they're all Gucci's "Lemonade"!" rapper han, og "Wow!" tænkte jeg. Sindsygt skarp, kløgtig og humoristisk måde at tænke rap på! Har man hørt Gucci Mane's "Lemonade" vil man vide, at det er et seriøst mareridt, der her beskrives! Selv L'Orange udpegede linjen til at være hele pladens bedste, hvilket måske var lidt synd for Stik Figa, men ikke desto mindre helt korrekt.
Open Mike Eagle's gæstespot på dét projekt var ikke tilfældigt, Mello Music Group havde nemlig signet ham forinden og annoncerede hans ankomst til selskabet via det velplacerede feat. Nu har OME udgivet sin Mello Music Group debut og fjerde album, Dark Comedy, og her tænkte jeg, at jeg ville gøre min entré i hans univers.
Min timing lader til at være perfekt, for der synes at være enighed blandt anmeldere og kritikere om, at Dark Comedy er OME's bedste indsats hidtil. Samtidig går det op for mig, at der er en god grund til hvorfor jeg har udskudt at stifte bekendtskab med ham. Ikke bare er Dark Comedy vanvittigt udfordrende rent sonisk, også tekstuelt bliver man sat på lidt af en prøve.
"Dark Comedy, cold as the ocean /
Ad a 'lol' 'cause nobody seems to know when I'm joking /
For those who haven't heard of me /
I'm bad at sarcasm so I work in absurdity"
Jeg kan lige så godt sige det som det er: Dark Comedy er blandt de "sværeste" plader jeg har lyttet til i virkelig lang tid. Hans tekster er kryptiske som bare fanden, ofte absurde - som han selv proklamerer, og altid vanvittigt intelligente. De er dog pakket ind i afvæbnende humor og ironi, og ikke mindst let tilgængelige sang-melodier, der gør det forholdsvist indbydende at give sig i kast med at finde mening i galskaben. Man skal dog ikke forvente at finde denne mening, for OME opererer bevidst med skrivning, der stiller høje krav til lytteren. I et interview udtaler han: "What I find to be most disappointing is when people don’t make any interpretation at all. They see something that’s a little challenging, not easily accessible, and rather than make any attempt to try to put together an understanding, they just dismiss it”. Passiv lytning er en by i Rusland; OME kræver ens fulde opmærksomhed og tvinger én til at spidse ører. Alene på pladens første nummer "Dark Comedy Morning Show" i første vers, refererer OME til filmen Weird Science, filmen Patch Adams og dennes instruktør Tom Shadyac, samt komikeren Steven Wright, og vil man have den fulde mening med, er man nødt til at vide hvad han snakker om. Der ligger altså flere timers research-arbejde i udredelsen af lyrikken. Dette vil måske holde mange fra overhovedet at give albummet en chance, men det skal siges, at dette arbejde ofte betaler sig på den top-fede måde.
Tag fx nummeret "Very Much Money (Ice King Dream)". Her havde jeg et sandt "wow!"-moment efter at have googlet en del og, bl.a. via RapGenius, læst mig frem til den egentlige betydning af nogle linjer. I andet vers rapper OME: "Lil' Wayne is an ancient African / Jay-Z's been around since the 20s though", hvilket ikke giver synderlig meget mening i sig selv. Kigger man tilbage på sangens indledende linjer rapper han: "Crown on my hip like Simon Petrikov", og det er hér svaret ligger. Simon Petrikov er en karakter i tegneserien Adventure Time. Han får fingrene i denne krone, der giver ham mægtige kræfter og gør ham udødelig når han har den på. Den fortærer ham dog gradvist over tid og ender med at gøre ham gal og udvisker hans tilregnelighed, og han bliver forvandlet til den onde Ice King. OME bruger kronen som metafor for når egoet taget over. Samtidig skal man huske på, at den der bærer kronen er udødelig, hvorfor det pludselig giver god mening, at Lil' Wayne er "ancient" og Jay-Z næsten 100 år gammel. De har båret kronen i lang tid, hvilket her betyder, at det er deres egoer der regerer. OME bærer ikke kronen på hovedet, men på hoften, hvilket Simon Petrikov ofte gør. Således lader han ikke sit ego tage over men understreger stadig, at han bærer rap-kronen og ved præcis hvordan man gør. Det blev en længere forklaring, men det illustrerer forhåbentlig, hvor meget guld der kan være at finde, i meget få linjer.
"Very Much Money (Ice King Dream)" viser samtidig, med hvilken fortørnethed OME kigger mod overklassen med - læs: han har ikke meget til overs for dem! Han rapper også: "My friends are superheroes, none of us have very much money though" og pointerer dermed, at penge ikke har nogen betydning i ligningen, overhovedet.
OME ved dog også, at det måske ville blive en for anstrengende affære for lytteren, hvis hele albummet var proppet med lyrik, der krævede omfattende detektivarbejde. Guldet servers derfor til tider også i letfordøjelig skikkelse. Han rapper fx "There's mad shootings on the news / Unless it's in the 'Chi, 'cause blacks and mexicans can die" og langer ud efter Amerikas mediers lidt for selektive tilgang til nyhedsdækning. Også på "Thirsty Ego Raps" brillerer han: "I'm president of the rappers that don't condone date rape" lyder det, og lussingen til Rick Ross og hans entourage kunne ikke svide mere. Nummeret "Qualifiers" er en reel guldmine:
"Fuck you if you're a white man that assumes I speak for black folks /
Fuck you if you're a white man who thinks I can't speak for black folk /
Let that soak in your rap quotes /
And your head hurt and your back broke /
I'm half crack smoke and half black soap /
I admit that it's an imperfect blend /
Hold up, it's my turn again"
Lydmæssigt er Dark Comedy på niveau med lyrikken: ikke lettilgængelig. Selv beskriver OME sin stil som "art rap", hvilket rent musikalsk kan oversættes til en blanding af LA-baseret electronic, indie-rock og hiphop. 11 forskellige producer er fordelt på pladens 13 tracks, men lyden er meget ens, og man er nødt til at tage hatten af for OME's evne til at vælge beats, der passer sammen. Produktionerne er mestendels demonstrativt bygget op omkring kringlede strukturer, der både kan være komplekse og vildledende i deres rytmer. "Golden Age Raps", "Jon Lovitz (Fantasy Booking Yarn)" og "Sadface Penance Raps" er de eneste, der lyder nogenlunde traditionelle. "Dark Comedy Morning Show" og bygget op omkring et stilfærdigt guitar-riff og et passende vokalsample, der tilsammen lyder fortrinligt. Men så har producer Toy Light smidt en masse skramlende effekter oven i, der udelukkende lader til at have det formål, at holde musikken fra at være for pæn. "Idaho" er næsten frustrerende rolig, og OME's monotone og apatiske vokal giver næsten én lyst til at skrige. Hen imod slutninger spæder producer Kenny Segal op med forvrænget og distortet synth, og roligheden flås i tusinde stykker. Også "A History of Modern Dance" er en besynderlig sag. Drum-breaket og basgangen svinger godt sammen, men beatsmed Jeremiah Jae har tilføjet en øreskærende synth-stikken i baggrunden, der nærmest gør det svært at høre nummeret til ende.
For mig bliver "art rap" -delen i produktionerne til tider for meget. Lyrikken er knivskarp og leveringen er altid spot on, om end til tider, bevidst, en smule provokerende i sin monotone og næsten disharmoniske udformning. Men jeg må nok erkende, at der er beats på Dark Comedy som jeg aldrig bliver venner med. I sine bedste øjeblikke er Dark Comedy dog, nærmest uden tvivl, blandt det mest originale, spændende og bjergtagende jeg har hørt i 2014, og på trods af - og dette kan jeg næsten ikke understrege nok - at pladen er ganske svær at komme ind i, vil jeg i allerhøjeste grad opfordre til, at man giver det et forsøg.
4/6
- Jeppe Barslund
Etiketter:
Open Mike Eagle
søndag den 15. juni 2014
Benal - Hiphop
Benal har leveret musik til begejstring for hiphop-hovederne i en lille håndfuld år efterhånden, og alligevel er det først med deres nyligt udgivne EP Hiphop, at jeg er hoppet med på vognen. Da de udgav nummeret "Tung Mand Ting" fik de i allerhøjeste grad mine interesseantenner til at vibrere. Lyden var rå og frisk, og Benjamin havde noget unikt over sin vokal og sin fremtoning. Men så stillede han op til Rap Slam Battles i en tag-team battle med Humme imod RimLigheden, og dette skulle vise sig at have kreperlige konsekvenser for mit forhold til Benal efterfølgende. Den nerve og autenticitet, der strålede ud af Benjamin på deres tracks var komplet borte. Der var simpelthen, i min optik, et for stort skel mellem den Benjamin, der overlegent rappede "Det ikk' bøf, det' 50 grams fadkotelet" på "Tung Mand Ting", til den Benjamin, der kontinuerligt nærmest måtte undskylde for sine diss-linjer. - "Ej ej, go' karma" blev han ved med at sige, og pludselig fremstod han konfliktsky og useriøs i sin rolle som rapper. Troværdigheds-kontoen gik i minus og Baby EP'en blev mere eller mindre bevidst forbigået på den bekostning - på trods af, at pålidelige bekendte roste den til skyerne.
Troværdighed hos en kunstner er af enorm betydning, men det er evnen til at viske tavlen ren også, så da de udgav deres nyeste, anden EP Hiphop, besluttede jeg at give den gode karma en chance. En EP med dén titel skal da heller ikke tro, at den kan slippe uset forbi undertegnedes kikkert. EP'en blev hørt, karmaen er god og Benjamins konto er så rigeligt i plus igen!
Hiphop indledes med årets måske mest flabede åbningsnummer. Man havde måske forventet at blive slappet i fjæset med et klassisk straight-up hiphop track, når nu EP'en bærer den titel som den gør. I stedet bliver man budt velkommen af en stilfærdig og stemningsmættet produktion med blidt piano i E-mol, der er langt mere down-tempo elektronisk end den er boom-bap, med et knugende vokal-sample, der er mere Nik & Jay end gusten undergrund (det er i øvrigt et stort kompliment! - Kom ikke her og sig, at vokalsamplet på "Novembervej" ikke sidder fucking lige i skabet). Og det fungerer fantastisk, for det lyder så godt, at man forholdsvist hurtigt bliver ligeglad med at holde stilen og lyden op imod ens forventninger. Det går da også hurtigt op for en, som man bevæger sig ind på den syv riller dybe EP, at titlen ikke refererer til genren i klassisk forstand, som nummeret "Arrested Development" ellers kunne give anledning til at tro, men til Benals helt egen tilgang til hiphop, der kompromisløst bryder med gængse forventninger til, hvordan "hip hop" skal lyde. Dette gør ved nærmere eftertanke titlen til "Arrested Development" endnu mere passende.
Benals "helt egen" tilgang til hiphop bunder først og fremmest i produktioner, der mestendels er bygget op af elementer, der slet ikke eksisterer i en klassiske hiphop-forståelse. Trommerne er skabt digitalt, og lyden af egentlige slagtøjer er aldeles fraværende. Tilhængere af den gamle skole kunne godt gå hen og rynke på næsen over det. Dertil begår gruppens producer Albert sig i sparsomt sammensatte elektroniske lydlandskaber. Der sker ikke voldsomt meget i musikken, men på numre som "Arrested Development", "Bananbåden", "Hip Hop" og "Bootycall" får Albert alligevel skabt bundmelodiske og virkelig spændende beats ud af få virkemidler. På "Hip Hop" genskaber de Den Gale Poses ikoniske omkvæd fra "Spændt Op Til Lir" i robot-crooner version, og videreførelsen fra "det gamle" til "det nye" kunne svært stå klarere.
Benjamin er en lidt "irreterende" rapper på Hiphop - på en god måde faktisk, mærkeligt nok. Han er nemlig dygtig, men han "gider ikke rigtig" vise det her. Han holder virkelig sig selv tilbage, og det pirrer sgu én lidt. Lyrikken fremstår som et sporadisk sammensurium af umiddelbare inventioner, hverdags-revseri og flyvsk fortørnethed. Der er ikke synderlig mange quotables, der får ens øjne til at lyse op, og kun hen imod EP'ens ende er der force og intensitet i leveringen. Og det er måske dét, der er lidt "irreterende": at han bevidst holder igen, når man nu ved han kan. Måske ikke så imponerende som interessevækkende, men Benjamin viser, at man godt kan sætte lighedstegn mellem interessevækkende og god.
Hiphop er ikke en EP helt uden kvaler. "Tæt" bliver en kende enerverende med sit lidt for dominerende kapløb mellem skramlende elektronisk perkussion og stikkende synth-lyde. Værre bliver det på "Trance", der lyder som et letkøbt, syntetisk club-track. "Benalgorytmen" læner sig op ad det for minimale, og selvom produktionen holder de første par minutter, kan den ikke klare den forholdsvist lange levetid på 4½ minut. Også den ellers forrygende producerede "Bananbåden" kunne med fordel have været en 2-minutters penge kortere. Benal skulle i min optik have genbrugt skabelonen fra Baby EP'en med fire skæringer. Det er bare mere overbevisende at imponere med fire numre og efterlade lytteren hungrende efter mere, fremfor at blive overfodret og faktisk ærgre sig over, at man blev så proppet. Benal er dog stadig et yderst spændende bekendtskab, der er virkelig gode når de rammer plet, og som gør tanken om den omtalte nye tilgang til hip hop ganske tålelig.
4/6
- Jeppe Barslund
Etiketter:
Benal
onsdag den 11. juni 2014
Aesthetic - Stratosfære
Da Vangede-duoen Sleng trådte ind på scenen med dyster, dubstep-orienteret grime, var de lette at overse. Ikke fordi håndværket ikke var i orden, men fordi de langt fra var ene om at komme med "noget nyt". Et utal af nye unge kunstnere flokkedes om Nørrebro og den blomstrene grime-scene, og med navne som Kesi, Kidd, Stanley Most, TopGunn og Skør Mand, var der hård kamp om de første 15 minutters berømthed. Dette er godt og vel tre år siden. Flere af dem, der dengang råbte højest og higede den umiddelbare opmærksomhed, skrev sig ind i glemmebogen ved underskrivelse af dyre kontrakter, imens andre har vedligeholdt den nerve og stil, de indledte deres musikalske færd med. Blandt disse er Sleng's Aesthetic, hvis musikalske dannelsesrejse stadig drøner derudaf. Forrige år udgav han det solide mixtape Atmosfære, hvor han viste tydelig progression på lyd-siden siden Vores Lyd [Sleng], men stadig havde lidt at arbejde med ift. rappen. Nu har han udgivet EP'en Stratosfære, og igen er progressionen ikke til at tage fejl af; lyden er muligvis blevet endnu bedre, og samtidig er han vokset som rapper, og tangerer nu det ganske dygtige.
"Kom ind og få varmen, befrier dig fra larmen /
Skriver til ældre og mindre, til mænd og til kvinder /
Vi mennesker forsvinder /
Forskelligheder, der skiller os fra hinanden /
Så jeg går igennem ting fra det indre, fra man er barn til mand"
- "Hjertekammer"
Bag den efterhånden farlige producer/rapper kombination Aesthetic, gemmer sig 20-årige Emil Kruse, som man - ifølge ham selv, også bare kan kalde "bindeleddet mellem den nye og den ældste klasse". Han repræsenterer den nye generation af rappere, men sværger til 90'ernes hiphop-kutymer, og bygge således bro imellem to på mange måder modstridende æraer. På "Beskidte Fingre" brygger han et klassisk snertende boom-bap beat, over hvilket han kaster sin kærlighed til den støvede vinyl; et skarpt brud med sin egen generation af "digitalt indfødte". "Fatamorgana" bærer ligeledes en drøm af en boom-bap beat, med et subtilt kontrasterende piano-loop som backdrop. Også "Røverhistorier" er en nakkebrækkende banger i klassisk forstand, og her langer Aesthetic uafbrudt bars efter bars over disken. Skide være med broer, omkvæd og mellemstykker, vi er kommet for at høre rap, og der leveres. Det samme gælder den fabelagtigt underproducerede "Alfabetet", hvor han rapsodisk tager os fra A til Å:
"Er egentlig bare Emil /
Funderer, filosoferer /
Folk sir': "For fanden det vildt og fungerer" /
G'et står for grime og grumset grundlyd, det garanteret /
Hiphop-hoveder head-banger når hele holdet har leveret"
Aesthetic er dog ikke bange for at omfavne nyere hiphop-tendenser, og pladens højdepunkt kommer for mig i form af "Op", der har en umiskendelig ny lyd over sig. Damn, hvor er de strygere dog godt sat sammen, og trommeprogrammering samt bas ligeledes mesterligt produceret. Simpelthen noget af det bedste jeg har hørt i år, og det siger æddermanme ikke så lidt. Samtidig viser "Op" på hæsblæsende vis, at Aesthetic kan flowe sin røv ud af bukserne:
"Den her kommer lige ud fra min venstre side a brystkassen /
Hvor bassen banker, satser hele kassen /
Jeg gør det for mine mennesker omkring /
Og så hiphop - slet ikk' for de ting de ka' bringe /
Gir' alt hva' jeg nu ka' gi', det virker li'som utopi /
For du ka' bli' li' hva' du gerne vil, er hvad man burde sige"
Sammen med Benjamin (Benal), der stråler på sin gæsteoptræden, leverer Aesthetic oven i hatten et af årets mest potente omkvæd. Måbende flot track.
Skal jeg finde noget negativt at sige om Stratosfære, siger hverken beat eller tekst på "Euforiserende" mig det store, og "Er Det Godt Nok?" er nok lidt en hit or miss - miss i mit tilfælde. Men alt i alt er jeg ret vild med det Aesthetic kommer med her. Han startede som en grime-rapper, som de fleste "real hæphåppere" nok ville skide et stykke, men nu har han arbejdet sig frem til at være et prominent navn, der snildt kunne leverer beats til selv samme "real hæphåppere".
Stratosfære er ikke fejlfri, men absolut et skridt i den helt rigtige retning i Aesthetic's musikalske færd, og fortsætter progressionen med samme hast fremadrettet, tør jeg næsten slet ikke tænke på, hvordan Troposfære (rent gætværk) kommer til at lyde.
4/6
Etiketter:
Aesthetic
fredag den 6. juni 2014
Blueprint - Respect the Architect
"The architect, selecting the blueprints /
To rid the game of nuisance"
- Guru, "Respect the Architect" (Jazzmatazz vol. 2)
Jeg har ikke hørt særlig meget af Blueprint's musik, men det holder ham ikke fra at være en af mine favorit personligheder i hiphop. Jeg havde fornøjelsen af at interviewe ham for to år siden, og han er et gennem-sympatisk og ovenud rart menneske, der er interesseret og engageret i andre, og som gør en dyd ud af at fortælle historier. Og så er han hamrende medrivende af natur; en sand storyteller, der mestrer kunsten af formidle og bjergtage.
Men ikke bare er han sympatisk og godt selskab, Blueprint er blandt eliten af garvede rappere. I halvandet årti har han udgivet respektindgydende hiphop, bl.a. med RJD2 som Soul Position og med Illogic som The Greenhouse Effect. Hans sidste soloudspil, der samtidig var hans sidste Rhymesayers udgivelse, Adventures in Counter-Culture, lå i den mere eksperimenterende ende. Her søgte Blueprint bevidst at lave en ikke-rapplade, men i stedet en mangefacetteret musikalsk oplevelse, der brød med de forventninger, han synes han var begyndt at sidde fast i. Om end befriende for ham selv, blev Adventures In Counter-Culture aldrig en favorit, og med Respect the Architect vender han tilbage til udgangspunktet. Ikke sit eget musikalske udgangspunkt, men selve hiphop-genrens.
"You know the true architect when you hear the song /
The foundation for the underground you're standing on"
På sin nyeste plade har Blueprint skrællet alt det overflødige fra og skærer helt ind til benet, ind til de bærene søjler, så den nøgne, grundlæggende arkitektur står til skue. Han har selv produceret hele pladen (med ét nummer som undtagelse), og musikken er uden tvivl det mest skrabede og nedbarberede siden Kanye West's "Bound 2". - Der er stort set ikke andet i spil end kreativt bearbejdede samples og klassiske break-beats, og det lyder fuldstændig forrygende. Flere producere burde give sig selv benspænd á lá dette når de laver beats, for der kan tydeligvis opstå nogle spændende ting ud af at tvinge sig selv til at tænke i alternative baner. Blueprint's sample-arbejde er næsten banebrydende i al sin enkelthed, og nummer efter nummer minder han en om, at godt musikalsk håndarbejde ikke (nødvendigvis) kommer af det nyeste nye udstyr eller dyre studiemusikere, men af perfekt eksekverede ideer. Idealet har været den lyd som pionerende præsenterede, dengang et velvalgt og veladapteret sample-brudstykke fra en plade var nok til at skabe et ypperligt beat. Og ypperlige beats er lige hvad Blueprint leverer. Tag fx bare den ind-til-benet simple "Oh Word?", hvor tampende trommer, et flabet flippet vokalsample og et en-tangents spil udgør det opløftende beat. Eller "Once Again", hvor Blueprint skaber et mellow og melodisk beat med et sparsomt instrument-arsenal.
På "True Vision" har han forvandlet Betty Wright's "Girls Can't Do What the Guys Do" til et lodret mesterværk. Swizz Beatz samplede samme sang til Beyoncé's "Upgrade U", og gjorde det oplagte og åbenlyse: tog hornene, der dominerer originalens instrumental. Blueprint har ledt efter nogle helt andre ting at sample fra nummeret, og har tydeligvis været noget mere legesyg i sin tilgang til beatet. Dette fortæller en del om, hvordan Blueprint manipulerer sig frem til mere kreative resultater, fremfor at ty til det oplagte. En tendens, der heldigvis præger hele Respect the Architect.
Produktions-delen er så rigelig fabelagtig, men Gud hjælpe mig om ikke lyrikken er på samme niveau! På "The Climb" rapper 'Print:
"I never write rhymes just because the beat bang /
I write rhymes 'cause I got things I need to say"
Blueprint er en storyteller. Han spilder ikke ét eneste ord i én eneste bar i ét eneste vers med fyld eller nonsens. - Lyrikken er mesterligt forfattet, kompakt skrevet og leveret med en uhyggelig sikkerhed. Det er sjældent at man oplever en MC være så komfortabel som Blueprint er på hele Respect the Architect. Han rapper fx:
"Everybody raps so I lie when I’m asked /
I say I either work behind the desk or a chef /
'Cause if I tell the truth, they gonna ask if they can spit /
And I don’t want to tell them that they sound like shit /
See back in the day I probably would have told them the truth /
'Cause hurting people’s feelings used to make me feel cool /
But now I got a lot less to prove /
I learned it’s best to let people do what they do….”
Her når han at være både jovial og skræmmende ærlig inden for de samme få linjer.
"Perspective" er stor fortællekunst, på trods af, at temaet nærmer sig det banale. Det handler i bund og grund om, at man skal prøve at se ud over sin egen næse, se ting i et større perspektiv og ikke tage sin lykke for givet. I tredje vers rapper han:
"A man with no shoes stands on a corner
Sad about his circumstance of being on the street
Then realize it weren't that bad
When he was joined by another man that had no feet
A woman makes a post on facebook
About how she and her brother got beef
Unaware it was read by a friend of hers
Who's own brother passed away just last week"
Sangens pointe er, som han rapper i første vers: "I don't care if you living in a high-rise / You're no different from a man in a hut" og at "...everybody's pain is the same". Dette kommer perfekt til udtryk i de fremhævede linjer. Folk i tredje verdens lande har problemer og folk i første verdens lande har problemer. De sidstnævnte bliver ofte latterliggjort som "first world problems", men selvom vi vesterlændinge nyder godt af den luksus det er at have fødder, kan vores problemer stadig være yderst reelle. Moralen er blot, at man ind imellem skal indtage "bird's eye view" og lige tænke sig om engang.
"Perspective" er i øvrigt pladens eneste nummer, der ikke er produceret af Blueprint selv. IMAKEMADBEATS (!) producerer den vokalt harmoniske perle, der tager afsæt i Aretha Franklin's "(To Be) Young, Gifted and Black" - og hvilket sublimt beat det dog er!
Respect the Architect er en uhyre velformet plade, der, helt uden store armbevægelser og brovtende albuestød, bevæger sig helt op i toppen blandt årets bedste plader. Nu skrev jeg så sent som i sidste anmeldelse af Intuition og Equalibrum, at deres plade snildt kunne være årets vigtigste, og det kunne den, den er suveræn, men hvad angår vigtighed, indtager Blueprint i min optik førstepladsen. Med absolut skrabede beats, der tager udgangspunkt i genrens kerne: samples, samt overordenlig skarpskåret rap, viser 'Print, at traditionerne fra fordums storhed sagtens kan konverteres til fuldmægtig hiphop i 2014. Det eneste egentlige minus ved Respect the Architect er, at det er en kort affære. Med ti skæringer, hvoraf to har en spillelængde på under to minutter, og det en kortvarig fornøjelse - dog en fornøjelse af de helt store, så længe den varer.
5/6
- Jeppe Barslund
Etiketter:
Blueprint
onsdag den 28. maj 2014
Intuition & Equalibrum - s.b.
Da jeg for fire år siden anmeldte Intuition's Girls Like Me skrev jeg, at jeg ingenting vidste om ham. Og noget tyder på, at han har det bedst med at holde sig under radaren, for jeg har ikke hørt en lyd fra ham i de fire år der er gået til nu, hvor han sammen med sin producer Equalibrum har udgivet et selvbetitlet album (herfra I&E). Det har måske noget at gøre med, at han for det første virker komplet ligeglad med hvor langt han er kommet og kan komme med sin musik. "I'm half way to "has been", but yet I never was" rapper han uden at fortrække en mine på "Weight Is Gone". For det andet tyder noget på, at han ikke har den store tiltro til sig selv. På "Old Enough" lyder det tungsindigt: "I'm unpaid and infamous / Played a thousand shows, not a one made a difference / Hmm, maybe I'm doing it wrong / But you can find me at your local dive doing this song". Senere, på "Ruins", rapper han kort og godt: "All I leave is ruins".
Intuition opererer på nærværende album i grænselandet mellem Slug's knivskarpe sortsynethed og Mac Lethal's vittige pessimisme, og det er dermed sikkert at sige, at der er sket en hel del siden Girls Like Me, hvor Intuition rendte rundt i LA's varme med hånden i buksen og fløjtede efter damer. I&E er ingenlunde en "tung" eller deprimerende affære, Intuition's perspektiv er bare skiftet fra livsnyderen der rappede med sine rap-venner til den mere voksne og modne mand, der har været nogle ting igennem, der har ændret hans syn på verden. Hans far blev diagnosticeret med alzheimers få år efter Girls Like Me, hvilket resulterede i det fantastisk stærke nummer "Imagine", som nogen måske kan huske fra et par år tilbage (der er at finde på I&E), hvor Intuition rapper:
"....I'm not angry /
Nah wait, im angry as fuck /
But im not angry at you, man, im angry at luck /
Im angry that me and family and you had to be stuck /
Watching the man that you were blow like granules of dust"
Virkeligheden har rystet Intuitions syn på verden, og på flere numre lader han til at fundere over livet generelt, fremfor at rappe om sit her-og-nu. Han rapper fx:
"Shit, it's funny how the time flies /
And how it never quite feels like the time's right /
It's real life over rap life /
And that's fine I just hit my prime /
And I started back in nine-nine /
Damn, ninety-nine, what the fuck? /
I aged gracefully /
It's probably cause I never felt the need to play make-believe /
Been honest to a fault and pace patiently /
If nothing ever comes, I'm still grateful where it's taken me /
Cause even if it all just ends /
I still met a couple gents that I can call best friends"
Taknemmeligheden han her adresserer synes inderligt oprigtig, og trods sin status som ukendt rapper efter halvandet årti med rap lader ikke til at gå Intuition på. På et nummer som "Make Better" lader han optimismen stråle igennem og forsikrer os samtidig om, at han kan varme sig med visheden om, at han aldrig har holdt sig tilbage fra at forsøge:
"Don't measure success by the rest, it's less presAnnotatesure /
To dive into it headfirst, and ride for what you exert /
It hurts less to just hurt, don't avoid it /
The product of the pain tends to make for more enjoyment /
It's something that you'll toil with growing past your pride /
So fail hard and fail fast knowing that you tried"
"Make Better" er ligeledes et godt eksempel på Intuitions hemmelige våben, for ikke nok med, at han skriver sublimt og har et hamrende fedt og komplet ubesværet flow, så kan han også synge. Ikke med en super-sangers vokal, men rigelig til at kunne strø melodiske indslag over flere tracks, og når lyrikken er så meget i orden som den er, kan man tillade sig det meste på sang-fronten.
Ansvarlig for pladens beats er Equalibrum, der producerede det meste på både Girls Like Me og I Ruined These Songs For You, dog uden at have sit navn på coveret. På I&E står han egenhændigt for lyden (ligesom der ingen rap-gæster er), og det gør han ganske fremragende. Hans produktioner er meget små i slaget, men stadig uhyre effektive. Se bare hvor meget lyd og stemning han får frem med lidt down-tempo bluesguitar på numre som "Weight Is Gone" og "Ain't the Blues". På "1st Day of Summer" og "NP2LA" kunne noget tyde på, at han er blevet inspireret af sin LA-kollega Exile. De abrubt samplede keys og det choppede vokalsample på førstnævnte er rendyrket Exile, og den måde han har samplet guitaren på på sidstnævnte ligeledes. På et nummer som "STFU" bliver beatet måske lidt for anonymt, men på nummeret efter, "Make Better", producerer han så noget nær det perfekte beat, så det er hurtigt tilgivet.
Med I&E serverer Intuition & Equalibrum en af årets flotteste og mest helstøbte plader. Lyrikken er mesterligt skrevet, og man får som lytter lov til at kigge ind af nøglehullet til personligt univers, der sjældent er set mage. Produktionerne oser af sjæl og stemning, og selvom de ofte ligger i den underspillede ende af skalaen, fungerer de perfekt i deres samspil med lyrikken. I&E kunne snildt være årets hidtil vigtigste plade.
5/6
- Jeppe Barslund
Etiketter:
Intuition & Equalibrum
torsdag den 15. maj 2014
Dødssejleren - s.b.
Har du hørt hva' de si'r, historierne går - om skibet der strejfed' i hundrede år. Med fulde sejl sat, om hele vor jord. Uden et eneste levende menneske ombord.
Foruden at være et sagnomspundet spøgelsesskib, dømt til at besejle verdens have til evig tid og varsle forlis og død, er Dødssejleren den nye koncept-gruppe fra Echo Out. Besætningen består af kaptajn Simon Solem, overstyrmand Fyrsten og 2. styrmand Christian Coppola. Tilsammen udgør de en suveræn trio, der med kompassets retningspil peget mod originalitetens land og udsøgt vellyd i sejlende, navigerer deres stolte skude ud i den tågede nat.
Dødssejleren slår hiphoppede toner an, bestemt, men deres univers udgøres i mindst lige så høj grad af blues, jazz, tango og folk. Ikke nok med, at alle disse genrer smeltes succesfuldt sammen i ét lydbillede; galejens mandskab får det samtidig til at ose af sørøveri og pirateri. Lyden af knagende master, galende havmåger og blid bølgebrus følger én hele vejen igennem, hvilket giver en stærk "til havs" følelse, men sørøver-stemningen kommer i særdeleshed til udtryk i produktionerne, hvor især Christian Coppolas harmonika spiller en betydelig rolle. Og det er i grunden sjovt, at et instrument, der blev opfundet et par århundreder efter piraternes gyldne æras ende, er blevet synonym med deres "lyd". Popularisering af pirat-kultur i form af bl.a. Sebastians Skatteøen, film som Goonierne, Djævleøen og Pirates of the Carribean, samt kult-spil som Monkey Island -serien, har legitimeret, at elementer, der på ingen logisk måde berører sørøver-universet, spiller den mest naturlige rolle i selv samme. Og på denne måde tiltaler Dødssejlerens univers lytterens reference-ramme på kløgtig vis og skaber en overbevisende og autentisk musikalsk sørøver-kulisse.
Overstyrmand Fyrsten (også kendt som Illusionisten) bidrager også til konceptets røde tråd med sine tekster. Fyrsten er måske ikke blandt landets dygtigste rappere når det kommer til flow og teknik, men det har heller aldrig været hans metier. Fyrsten er en lyrisk maler, der arbejder med mørke nuancer og som specialiserer sig i stemningsbilleder. Melankolien, ængsteligheden, den forliste kærlighed og de depressive tendenser præger paletten, og det har ofte resulteret i besnærende portrætter - hans Syngende Engel Angrende Djævel er et fortrinligt eksempel herpå. På Dødssejleren har han bibeholdt kernen af den stil han behersker, og den omsættes overraskende godt til sørøveruniverset. Han har dog skruet en del ned for den mørke-sorte pessimisme og kompenserer med rabaldrende sørøver-slagsang og koncept-relevant name-dropping. Vi kan fx kaste et blik på hans vers fra "Den Flyvende Hollænder":
"Nålen i kompasset snurrer rundt med grammofonen /
Vi slavebundt af havet, bag tågen brænder solen /
Træbenene tramper til de trodsige toner /
Og horisonten står i flammer trods de grålige toner /
Den sidste flaskepost, kastes ud i havet /
Med livstegn og længsel, mellem linjerne stod det skrevet /
At jeg ikk' stod til at redde /
Det' en sørgelig ballade - Så bered jer /
Det her er en død mands sladder /
Har dækket dækket med forbandede sjæle /
16 skæggede, blækkede, bevæbnede djævle /
Forgældet ind i helvede, vi' satans yngel /
Hør Sirenerne synge, endnu en nat ka' begynde /
Det stormer, det tordner, de gir' tegn om at standse /
Det regner, det sortner, det har brækket en mast /
Det rusker i skroget og han truer mig for oven /
Men jeg blir' stående bag roret, det blir' husket i morgen"
Verset illustrerer meget godt, hvordan Fyrsten holder sørøver-temaet tæt ind til kroppen og fastholder konceptets røde tråd, dog uden egentlig at sige noget konkret. Flowet synes måske en smule brudt på nærværende nummer, og Fyrsten lader til at gøre det unødvendig svært for sig selv, med en konstant insisteren på at udtale ende-t'er som t'er og ikke bløde d'er (fx "Har dækket dækket" og "Det blir' husket i morgen"), der ærlig talt umuliggør en flyden med ord. At Mund De Carlo, der ligger i landets top hvad angår flow, gæster to numre og leverer kølhalende rap med et flow, der tvinger de fleste andre til at gå planken ud, er i høj grad med til at understrege Fyrtens mangler. Dødssejleren er dog ikke en hiphop-gruppe og deres plade er ikke en rap-plade, så denne "mangel" virker ingenlunde som en mangel i det givne kontekst. Nej, det er ikke atom-spaltende lyrik eller teknik, men Fyrstens rap fungerer yderst fornemt som kompas for Dødssejleren, og det er trods alt et absolut essentielt element i enhver succesfuld færd.
"Desperat" er det eneste nummer, hvor Fyrsten fejler. Her ringer han bl.a. til Niklas for at slippe for dikkedarer, og rapper senere om hvordan han stalker en pige på facebook. Vi er simpelthen for langt væk fra sørøver-universet, og det er lidt ærgerligt.
Jeg udnævnte indledningsvis Simon Solem som Dødssejlerens kaptajn, og det er der en god grund til - han er rent ud sagt showets store stjerne. Han har produceret stort set alt, spiller næsten samtlige instrumenter - fra guitarer og klaver til trommer, perkussion og kazoo, og så synger, crooner, råber og skråler han sig igennem pladen til den helt store, yderst imponerende guldmedalje. Jeg kender ingen, der kan bruge sin stemme som Simon Solem - splitte mine bramsejl det er beundringsværdigt, det han kan. På "Sørøver Blues" og "Flaskepost" synger han med silkeblød røst, imens han på "Desperat" lyder som en djævle-besat pirat på badesalte. Han mestrer alt imellem de to modpoler og bruger rundhåndet sin vokal som fast element i sine produktioner. Dertil kommer det i høj grad til udtryk, at det er sangeren der har produceret: han går totalt i ét med sin musik. At høre ham croone hånd i hånd med musikken på fx "Så Langt Så Godt" er rendyrket blær, og når han "synger duet" med Christian Coppolas harmonika på "Det Gynger" og især på slut-stykket på "Flaskeposten", opstår der pure magi.
At Simon Solem tilmed er en fremragende musiker, gør nærmest hele affæren lattervækkende! Fra milde jazz-toner på "Sørøver Blues", folkekære harmonier á lá Søren Kragh Jacobsen på "Flaskeposten" og forførende flamenco-guitar og tango-toner på "Den Sidste Tango", til Tom Waits'k fanden-i-voldskhed på "Desperat" og straight-up beat-drevet nakkebrækken på "Den Flyvende Hollænder", der naturligvis glider over i Peter Thorups nummer af samme navn fra Sebastians Skatteøen. For endegyldigt at slå fast, hvor latterligt meget overskud han besidder, imiterer Simon Solem Peter Thorups stemme til perfektion i starten af [Dødssejlerens] "Den Flyvende Hollænder", så man tror det er et scratchet vokalsample - vanvittigt!
På "Poison Heidi" har Dødssejleren fået udefrakommende producer-hjælp fra Yogi, hvilket resulterer i pladen mest hiphoppede skæring, da Yogi hviler på en mere traditionel struktur. Coppolas harmonika er stadig med i fuld vigør, og Simon Solem spiller fortsat instrumenterne og leverer omkvæd, så nummeret passer stadig perfekt ind.
At Dødssejleren frit kan bruge et stykke af Sebastians Skatteøen (der i øvrigt er det bedste danske album nogensinde udgivet i min optik) og yde det retfærdighed og få det til at give mening på en og samme tid, siger for mig, personligt, en del om hvor vellykket et projekt Dødssejleren er.
Et minus kunne være, at der er rigtig meget syngen, råben og skrålen, der i sit omfang kunne tyde på, at der er gået lidt på kompromis med plade-oplevelsen for live-oplevelsens skyld. "Styrbord, Bagbord! Styrbord, Bagbord!" på "Den Flyvende Hollænder", "En og To og Tre og Fire, Vi lander på bunden til vandet stiger!" på "Det Gynger", "Hey! Hey! Hey! Hey!" på "Poison Heidi" og meget, meget mere. På den anden side giver det faktisk utrolig god mening, at der på en plade, der er centreret omkring pirateri, er godt gang i festen. Det var højst sandsynligt ikke kedeligt at være til havs som sørøver, så det skal det da heller ikke være ombord på Dødssejleren.
Dødssejleren er ikke årets bedste hiphop-udgivelse, til det foregår der for meget andet end hiphop. Til gengæld er det nok den bedste danske plade udgivet i år, uagtet genre. Konceptet er genialt og veludført, og som musikalsk oplevelse er Dødssejleren ganske simpelt hamrende fed!
Ind imellem ka' livet ha' en led smag, men som den sømand jeg er kæmper jeg videre - rom blev ikk' drukket på én dag
5/6
- Jeppe Barslund
Etiketter:
Dødssejleren,
Echo Out
torsdag den 1. maj 2014
LEFTOVERS2013
Efter en succesfuld crowd-funding kampagne på booomerang, hvor over 100 mennesker skrabede 10.000 kroner sammen - en milepæl i hiphopanmeldelsers historie - blev LEFTOVERS2013 en realitet, og nu er den ude!
Det kan ikke siges nok: tusinde-1000 tak til jer, der bidrog til booomerang-kampagnen!
Leftovers-kompilationerne taler de usungne heltes sag. Her samler jeg de kunstnere, der i min optik har udgivet det bedste musik i løbet af året der er gået, men som stort set ingen kender. Dem, der ikke er blevet eksponeret i medierne i løbet af året, fordi de hverken er kendte, mainstream eller kommercielle nok til at blive inviteret ind i radio og TV. De små ildsjæle, der ikke laver musik pga. af penge eller youtube-views, men af kærlighed til kunstformen og håndværket.
I princippet er der ikke noget i vejen med "hits", men musik kan hurtigt blive et trivielt, monotont og kedeligt fænomen, hvis det kun består af de samme, enslydende pop-singler. Vi må ikke omfavne denne form for tomgang. Vi skal aktivt søge at få udvidet vores horisont, og dét er et af hovedmålene med mine Leftovers-opsamlinger.
Illustreret af den fantastiske, geniale og skrupskøre Dorte Karrebæk
Kunne du tænke dig et eksemplar af LEFTOVERS2013, så hop ind på bloggens facebook-side, giv den et like hvis du ikke allerede har gjort det, og skriv en besked til mig der, med navn og adresse. Det eneste jeg gerne vil have til gengæld, er din mening om albummet i form af en kommentar til dette indlæg.
Til jer uden facebook: skriv til jeppe_barslund@hotmail.com med 'LEFTOVERS' i emnefeltet.
Tracklist
01. Qwel & Maker - "Wreck Room"
02. The Remnant - "Summer Dog Days"
03. Oddisee feat. Toine & Trek Life - "Outro Flow"
04. Vic Mensa - "Orange Soda"
05. Sweatshop Union - "Infinite"
06. Papoose - "Faith"
07. Dead Players - "Ever"
08. Klaus Layer feat. Blu - "Illest In Charge"
09. Jared Evan & Statik Selektah feat. Lil Fame - "Uma Thurman"
10. The Procussions - "December"
11. Sivion feat. DJ Sean P - "Honey Dew"
12. Tanya Morgan feat. Outasight - "All 'Em"
13. Shad feat. Eternia - "Love Means"
14. Rockwell Powers & DJ Phinisey - "Alive"
15. L'Orange & Stik Figa feat. Rapsody & Castle - "Before Midnight (Billie Holiday Remix)"
16. Natti - "Filthy Hard"
17. Add-2 & Khrysis - "Club Church"
18. Denmark Vessey & Scud One - "Cult Classic"
19. Ugly Heroes - "God's Day Off"
20. Prolyphic & Buddy Peace - "Six Feet High"
21. Qwel & Maker - "Keep It Movin"
Hvis du ligesom stick.man her har modtaget et download kort med din bestilling (tak til Steffen for Lasertryk for, at de blev så skide flotte!) og vil indløse koden, skal du klikke dig herind på wots-shoppen, scroll'e lidt ned, til du kan se 'Wotsreleases download' i højre side. I 'indtast download kode' -feltet indtaster du download koden (duh!) og værs'go!
Credits
01. Produceret af Maker. Taget fra Beautiful Raw (Galapagos4) 02. Produceret af Deacon the Villain. Taget fra Indian Summer (The Remnant/Room 115) 03. Produceret af Oddisee. Taget fra Tangible Dream (Mello Music Group) 04. Produceret af Cam. Taget fra INNANETAPE (selv-udgivet) 05. Produceret af The NVSBL College. Taget fra Infinite (Urbnet Records) 06. Produceret af Alchemist. Taget fra The Nacirema Dream (Honorable Records) 07. Produceret af Ghosttown. Taget fra Dead Players (Hi Focus Records) 08. Produceret af Klaus Layer. Taget fra The Adventures of Captain Crook (Redefinition Records) 09. Produceret af Statik Selektah. Taget fra Boom Bap & Blues (Showoff/Jared Evan Inc.) 10. Produceret af Stro Elliot. Taget fra The Procussions (Yotanka Productions) 11. Produceret af Theory Hazit. Taget fra Group Therapy (ILLECT Recordings) 12. Produceret af 6th Sense. Taget fra Rubber Souls (Imprint One80 Inc.) 13. Produceret af That Brother Lokey. Taget fra Flying Colours (Black Box) 14. Produceret af DJ Phinisey. Taget fra Build (selv-udgivet) 15. Produceret af L'Orange. Eksklusivt bonus track fra hjemmesiden (Mello Music Group) 16. Produceret af Kno. Taget fra Still Motion (QN5) 17. Produceret af Khrysis. Taget fra Between Heaven And Hell (Jamla Records) 18. Produceret af Scud One. Taget fra Cult Classic (Dirty Science) 19. Produceret af Apollo Brown. Taget fra Ugly Heroes (Mello Music Group) 20. Produceret af Buddy Peace. Taget fra Working Man (Strange Famous Records) 21. Produceret af Maker. Taget fra Beautiful Raw (Galapagos4)
- Jeppe Barslund
Etiketter:
Denmark Vessey,
L'Orange,
Oddisee,
Prolyphic & Buddy Peace,
Qwel And Maker,
Shad,
Sivion,
Sweatshop Union,
Tanya Morgan,
The Remnant
Abonner på:
Opslag (Atom)