Samtidig med, at Echo Out har udgivet nogle af de bedste og vigtigste plader inden hiphop-genren de sidste års tid, har de figureret som magnet for nye, lysende talenter. "Ansættelseskravene" er høje, men kollektivets inderkreds er ikke blege for at udvide deres foretagende, hvis der opstår en indlysende kemi mellem dem og ligesindede, aspirerende kunstnere. Således er navne som Karl Knast, Klagen og Xeren nu at finde på selskabets stamtræ.
Første gang Xeren tørnede sammen med Echo Out var i 2011, hvor han både producerede "Introduktion" til Illusionistens Syngende engel angrende djævel og "Uden Hænder" til Trepacs Fatamorgana. To sublime beats, hvor især sidstnævnte bevidnede hans kyndighed, da han formåede at levere, hvad jeg i hvert fald ser som det bedste beat til det års bedste plade.
Efterfølgende udgav han den dystre og tunge Noia EP, og sidste år udgav han den noget mere muntre Ud af boksen EP med rapperen Marc Street under navnet "TO". Derefter satte Echo Out deres tænder i den unge producer, og nu udgiver han for første gang under deres fane, med mixtapet Bag Knapperne.
Allerede på åbneren "Mit navn" gør Xeren det klart, at der er en god grund til, at landets fornemmeste selskab har vist interesse i ham. Hårdt og insisterende folder beatet sig ud og rammer mellemgulvet med effektive hints af dubstep, aggressive elektroniske effekter og fantastisk sammensatte trommer. Uden skyggen af problemer fastholder han lytterens opmærksomhed i et jerngreb med denne krabat af en åbner.
Trommerne lader gennemgående til at være en af Xerens store styrker. Uanset hvilke andre elementer der præger de forskellige tracks; om det er bouzouki-lydende guitar og højdramatisk vokalsample på "Skid På Det Vigtige", kolde klavertoner og en bedrøvet trompet på "En Af Gangen", reggae-anslag og tonstung electronic på "Maskinpistoler" eller robot-croon på "Diskolysets Mørke", så udgør trommerne i alle tilfælde beatets hæderlige hjerte.
Der løber en rå og mørk rød tråd igennem mixtapets beat-selektion, der kun brydes af den lille udspringer "Funky Joe" midtvejs inde. En spændstig fætter af en over-funky perle, bygget op omring et væld af hammer-fede samples. Sådan cementerer han kort og effektivt, at han også kan andet end det dystre, hårde og melankolske, der ellers lader til at være varemærket.
Kun "Uden Filter" rammer forbi. Der er ingen udvikling i det forholdsvist kedelige beat, og de fejende keys og det lidt sære vokalsample bliver hurtigt ensformige.
Mixtapets store problem er at finde i gæsternes rap. Ja, det overrasker mig faktisk at skrive det, men det virker som om, at flere af Echo Out gæsterne hviler farligt meget på laurbærrene. De lader til at sidde fast i deres egen lille rille, og - måske for første gang på en Echo Out udgivelse - virker rappen pludselig så udlevet. Jeg vil måske endda gå så langt som til at sige, at der flere gange undervejs decideret opstår en træthedsfølelse. Store portioner lyder simpelthen som omformuleret genbrug. Psoriakriz rapper på "Skid På Det Vigtige": "Jeg har spyttet i noget tid, men rygtet vil vide jeg ikk' har flyttet mig en skid", og det er måske en rimelig reel sandhed for flere af rappernes tilfælde. Han rapper yderligere: "Sover og slacker, puffer og drikker / Og bruger tiden på at brokke mig over Danmarks dårlige rappere"; en linje man synes at have hørt utallige gange før fra samme lejr.
På "Uden Filter" rapper Yogi: "Det' Lige Til, vi sir' lige hva' vi lyster / Så midterfingeren stritter mere end teenage-pigers bryster", og senere: "Jeg dropper lort som om jeg sidder på kummen". Også her bønfalder lyrikken om progression. På "Kan Ik Stop" rapper Lars Virkli: "Jeg ka' ikk' stop' med at dræbe MCs, der' så wack' det ka' ses", og vi er igen ude i samme problem, nemlig at det er hørt så mange gange før, at det fremstår gabende middelmådigt. I må forstå, at det nærmer sig sakrilegium for mig, at skrive disse ord!
George Orwell sagde engang, et vi mennesker kun er så dygtige som vores tekniske udvikling tillader os. Lige i dette tilfælde er det ikke bogstavelig talt teknikken jeg antaster, de er alle dygtige rappere, men deres lidt for laissez faire prægede forhold til at forny sig rent tekstmæssigt. Sagt som det er, fremstår rappen ualmindelig bedaget.
Trepac formår at holde sin battlerap spændende ved at centrere den om "gun-bars" med et twist:
"Gir' dig en hurtig salut /
Spytter 900 ord per minut /
Tjekker dit lort hvis lortet er godt, men hvis lortet er wack blir' lortet beskudt"
Nota Bene, der derimod trætter ved evigt at skulle høste ros (!), fremdrager et intrikat narrativ på "En Af Gangen", der får nogle af hans nærværende kollegers battlerap til at fremstå ganske banal. Af ren kærlighed til verden indtager han rollen som lejemorder, hvis kald i livet er at afskaffe "problemer", da "... alt er bedre når jeg sender dem afsted". At disse "problemer" i starten optegnes som følger:
"For du en kælling en straight up luder /
Putter pudder og make-up i masken inden du blæser dine gutter /
Knalder for 15 i zonen, men du glemte kondom /
Så nu du mor til et problem uden hjælp fra nogen"
... kvalificerer Nota Benes udlægning af dårlige rappere som et af de mest sofistikerede synonymer for sons of bitches jeg mindes at have hørt.
Men jeg må hellere stoppe mig selv her, det er trods alt Xeren der er hovedperson, og musikken er knudepunkt. Et ganske vellydende knudepunkt ikke mindst. Uheldigvis er rappen mestendels mere under- end overvældende, og omkvædene lyder næsten hele vejen igennem som venstrehåndsarbejde. Det er derfor lidt svært at bedømme mixtapet som helhed. Prøv derfor at ignorer karateren og opsummér det vigtiste: Xeren er en fantastisk ny tilføjelse til rangen af stærke producere i Danmark og et velfortjent nyt medlem af Echo Out familien. Bag Knapperne er tilmed gratis, hvilket dog ikke bør være den eneste grund til at downloade det. Det kunne jo være man var uenig med mig med noget af kritikken.
3.5/6
- Jeppe Barslund
1 kommentar:
Really one of the great hip hop blog!
Send en kommentar