onsdag den 18. juli 2012

Joey Bada$$ - 1999


"It's the era - no error"

I disse nye tider er man blevet vandt til - og forventer vel nærmest også - at musik skal give et klart og stærkt indtryk meget hurtigt. Gør det ikke det, ryger det hurtigt ud til højre til fordel for næste nye udgivelse i køen, og af samme grund afskrev jeg hurtigt 1999 som værende en tand for anonym og kedelig. Men det var slet ikke retfærdigt, for 1999 kører i sit helt eget, rolige tempo, og det kræves at man lader musikken sive ordenligt ind før man kan tegne et rimeligt billede af musikken. Det har jeg nu gjort, og det var så sandelig en god ting.

"1999 'til forever... the era... no better"

Disse ord er de sidst ytrende på mixtapets åbner "Summer Knights", og det bliver meget hurtigt meget tydeligt, at den 17-årige Brooklyn rapper Joey Bada$$ ser tilbage på 90'ernes hiphop som hans inspirationskilde. - Tilbage på dengang hvor rappere rappede for rappens skyld, før udgivelser som Get Rich Or Die Tryin' havde forvandlet hiphop til et værktøj for at tjene penge, hvor DJ's vendte plader og ikke bare trykkede 'play' og hvor status blev målt i microphone skills. Alt dette ærer Joey Bada$$ faktisk i imponerende høj grad. Mixtapets stemning er gennemgående reminiscens af den halvandet årti gamle hiphop, hvor low-key soul og jazz-samples samt støvede drum-breaks drev værket. Jeg er ikke sikker på hvor mange af produktionerne på mixtapet der er originale og hvor mange der er lånt (han har næppe fået originale beats af Lord Finesse og J Dilla, og MF Dooms produktioner har jeg hørt på de første tre andre udgivelser før denne), men den røde tråd er krystal klar, på trods af de ti forskellige leverandører. Ikke nok med det; hovedpersonens indlevelse og sult minder uhyrlig meget om MC'erne fra selv samme era. Det ene øjeblik har han et Mobb Deep anno Infamous flow, det andet lyder han nærmest som Biggie. Der kan ikke være tvivl om, at han har nærstuderet sine hiphop-forfædre ned til mindste detalje, men der kan heller ikke være nogen tvivl om, at han også er et naturtalent. Det er ikke mange 17-årige der kan rappe så tight som Bada$$. Han besidder en umiddelbarhed, der ganske simpelt bare virker "ægte". 


Joey Bada$$ var lige ved at ride med på bølgen af nye, unge up-coming rappere sammen med bl.a. Asap Rocky, Mac Miller og Wiz Khalifa, lige indtil folk fandt ud af, at han ikke lavede radio-venlig penge-hiphop som de andre, men rå rap til gaderne, og så var hypen hurtigt ovre. En god ting velsagtens. Joey's crew PRO(gressive) ERA (der låner Public Enemy's 'PE' forkortelse) tæller hele 22 hoveder, og fungerer som undergrundsversionen af Odd Future, da der både er rappere, producere, DJ's, producere, fotografer, videografer, tøjdesignere, grafiske designere, teknikere og meget mere samlet i crewet, så de klarer det hele selv. Ni af disse gæster det næsten 12 minutter lange PRO ERA posse-cut "Suspect", der lukker albummet. Posse-cuts af denne kaliber bliver ofte noget lal, men takket være Chuck Strangers minimale men ekstremt effektive produktion og gidegene vers fra alle 10, holder nummeret faktisk de 12 minutter ud. Dette bevidner, at Joey Bada$$ muligvis er først ude med et mixtape, men ikke nødvendigvis "frontfigur" i gruppen.  Capital Steez efterlader et stærkt indtryk på ovenstående "Survival Tactics" og crewets kvindelige rapper T'nah Apex fremstår fuldstændig fantastisk på "Snakes", hvor hun flower overlegent med sin silkebløde stemme. Bada$$ kan dog også sagtens selv på egen hånd, hvilket de fremragende "Funky Ho'$" (hvor han giver shout out til Denmark??), "Daily Routine" og "Righteous Minds" er beviser på.  

Alt i alt er der faktisk virkelig meget godt at komme efter på 1999. De to indledende numre mangler måske en smule kant, de to MF Doom produktioner virker stilistisk malplaceret, og et par numre, som "Don't Front" og "Where It'$ At" mangler lidt bid, men der er bestemt ikke noget dårligt at finde på mixtapet, og selvom flere numre fremstår bedre end andre, så kan tapet snildt lyttes igennem fra start til slut. Eftersom mixtapet ligger til gratis download vil jeg i allerhøjeste grad foreslå at man henter det og giver det en håndfuld spins. Hent her.

4/6

Snakes

Righteous Minds

- Jeppe Barslund 

4 kommentarer:

Mads Lorenzen sagde ...

Hey!

Har du fundet ud af hvorfor han giver et shout til Danmark?? Jeg har downloadet mixtapet for en måned siden og lyttet til det uafbrudt, og søgt på nettet, men har ikke kunnet finde ud af hvorfor...!

Følger din blog - Den er for fed, tak for al den gode musik jeg får kendskab til via dig!!

ps. bada$$ til Roskilde 13!!

Mads Lorenzen sagde ...

Glemte..

Kan du anbefale lignende kunstnere som Bada$$ ? Du ved real old school der sampler jazz osv. osv. men som er nye navne (eller forholdsvis nye) inden for hiphoppen?

Tak på forhånd!

/Mads Lorenzen

JeppE sagde ...

Hej Mads

Ja, det ved jeg faktisk. Hahn Solo fra PRO ERA crewet, som bl.a. har produceret et nummer på deres nye PEEP the Apocalypse mixtape, er dansker, ganske enkelt.

Check evt. DyMe-A-DuZin og hans crew Phonyppl ud, de er samme alder som Joey Bada$$, de er også fra Brooklyn, og de har også lavet musik med PRO ERA gutterne. Det vil i hvert fald være en start.

j

Anonym sagde ...

Han giver shout out til Hans SOLO fra Aarhus, som er medlem af Pro.Era, og har været medvirkende producer på ''Overseas''.