Eminems comeback har længe været på mange folks læber. Eminem, der engang bar kronen som 'best MC alive', som vi alle så fallere igennem årene, lovede at den gamle Eminem ville vende stærkt tilbage på dette album, med de gode gamle rim om nedgørelse af kvinder, overfaldt, had imod homoseksuelle, vold og alt det andet gode. Man kan egentlig undre sig over, hvordan man egentlig har kunnet tillade sig at glæde sig til dette! Ikke desto mindre har jeg i hvert fald glædet mig til dette album i laaang tid.
Smæk - på med cd'en. Volumen skrues lige så højt op som forventninger, og lytteren her læner sig langsomt tilbage i stolen for at imødekomme de første noder med rette velkomst.
En time, 16 minutter og 5 sekunder senere...
Lytteren sætter sig op i stolen igen og sukker svagt. 'Var det virkelig det' er det første man har lyst til at sige. "Relapse" albummet virker overordnet set som et utroligt påtaget projekt, hvor alle parter har glemt den anden halvdel af hjertet i processen. Umiddelbart glæder det i høj grad en, at Dr. Dre har produceret samtlige numre (på nær "Beautiful"), men ikke et eneste nummer indeholder Dre-sjælen. Samlebåndsproduktioner ligner ikke Dre, men det er hvad han har hostet op med her. Samme trommeprogrammeringer og tempo hele vejen igennem, med små eneklte detaljer der på ingen måde redder noget som helst. "Old Time's Sake" er tæt på at lægge sig op af det, som man normalt vil kalde en ordenligt Dre banger - men også kun tæt på, for det når aldrig at blive rigtig storslået. Der er ikke noget decideret dårligt nummer, det kan vel ikke lade sig gære når man er i selskab med disse to herre, men for Eminem/Dre standarten, ligger alt på Relapse meget langt nede på skalaen. "Crack A Bottle" er egentlig et ok fedt track, men hold da kæft en nem løsning! Det har ikke taget meget hjerne at skabe det nummer - dog en smart første singel.
- Eminem er en mærkværdig fyr. Han gør tydeligvis hvad han kan for at lyde som den go'e gamle psycho, men det er bare for nemt at høre, at han har lyttet for meget til Slim Shady og Marshall Mathers LP'erne for at høre hvordan han gjorde dengang, for så at kopiere det. Problemet er bare at han jo ikke mener det mere, og det brænder igennem både i rimene, på flowet og ikke mindst stemmen, som ofte lyder som en joke af ham selv.
Han kan stadig skrive tekster. Der er ingen tvivl om at han ikke helt har mistet sit rap-talent. Det lyder bare ikke så relevant længere, og det hele har den der "been there done that" følelse, man har ligesom hørt det før.
I mine øjne er Relapse en ærgelig udgivelse. Den kunne have været så meget men er endt som så lidt. Jeg håber ikke at dette er beat-standarten for Detox. Dr. Dre producerede nummeret "Grow Up" til Bishop Lamont sidste år som, på trods af at hverken rapperen eller nummeret fik noget opmærksomhed overhovedet, er et fuldstændig fantastisk nummer. Og nu når Aftermath og Interscopes pengemaskine nummer et udgiver nyt, så får han ikke andet end efterladenskaber at arbejde med. Synd synd... Det lader til at vi altså skal vente til Fashawns debut for at få super-duper-dopeness hip hop serveret...
3/6
20 kommentarer:
hvad fik anmeldelsen?? 3? og ja grow up er et fedt nr, ærgerligt det ikke fik noget shine..
- jacques
Sorry, 3/6 ja, fik den lige rettet.
Fair anmeldelse, Em er sgu ikk hvad han har været. Det er synd at se en så talentfuld rapper falde af på den måde. The Slim Shady LP, The Marshall Mathers LP og The Eminem Show var efter min mening virkelig solide plader, men efter det gik det bare ned af bakke.
Man kan godt mærke den gamle slim shady personlighed over det nye album, men som du siger så virker det hele bare så påtaget så på trods af enkelte numre er denne plade en klar skuffelse, dog bedre end Encore synes jeg.
Jeg har lyttet meget til albummet og syntes rent faktisk det er et ret godt album, når man får det lyttet rigtigt igennem. Med hensyn til hans rap-talent, har det nok aldrig været bedre. Han ligger ikk på beatet, han går jo nærmest i et med Beatet. Jeg har aldrig hørt andre "Flowe" på den måde.
Ja beatsende er lidt nemme, men nu mere man lytter til det, nu flere detaljer dukker der op. Det er vokset meget på mig.
Og er faktisk blevet glad for albummet.
My Mom og Insane er klart de bedste Dre Beats på den skive.. Ærgeligt der ikke en solid club banger, det ku vi trænge til her mod sommerferien ;)
Men Em´s flow og lyriske kundskaber er dog stadig topklasse over hele linien synes jeg..
Virkelig tynd plade IMO, og så blev vi oven i købet snydt for det hypede Premier-track :(
Ja, lige præcis "Keys To the City" som Premier skulle have produceret havde jeg virkelig glædet mig til... øv bøv :D
Der er jo snak om en Relapse 2 senere på året, så det kan være vi er heldige at Keys To The City kommer med derpå, man kan da hvertfald ha´ lov at håbe hehe
R2zTib.. Em laver de fedeste Beats, så luk lig.... Relapse, altså 5 (6 med infante undgrund) plade er yo skudtæt...so playerhaters gonna hate...f. All ya. Hilsen em's couzalatondgg..btc DIE slow.
Hahaha, sødt:D.. Eminem er ikke just nogen stjerneproducer, faktisk kan jeg ikke komme i tanke om et enkelt fantastisk beat han har lavet:].. og det er desuden Dre der har produceret det meste af pladen;).. Anyway, stop med at være en grøntsag, jeg har ondt af dig ;(
Synes faktisk Eminem har lavet noget virkelig mesterligt. Han producerede jo næsten hele "Eminem Show" som er helt forrygende. Nogle af hans tidligere skæringer på fx Marshall mathers LP'en er også fantastiske. Og så har han haft enkelte gode beats her og der. Et par af Obie Tricies er nice, og så er jeg helt vild med Lloyd Banks' "Warrior Pt 2" som er 'from another world' godt produceret! Så helt uden evner er han nu ikke.
MEN! - Idag er der ikke meget godt at finde hos Eminem når det kommer til beats. Han er virkelig faldet af på den
de to bonus tracks My Darling og Careful What You Whish For der er at finde på special edition udgaven er efter min mening bedre end noget på selve albummet, håber i den grad at Relapse 2 bliver noget i stil med de to tracks
Jeg synes det eneste rigtigt gode nummer han har produceret er "renegade" fra jay-Z blueprint, men det er også for sindssygt et track
Jeg må indrømme at albummet er ret sløvt i forhold til det gode gamle like Eminem Show og de andre før det album. Relapse indeholder skam fine numre, men hans stemme er slet ikke så fed mere at høre på.
Beatmæssigt er Dre som så mange andre begyndt at producere kommercielt. Synes hans beats er meget mainstream-pop præget.
Men jeg er vild med Underground, for der flower Em' nice imo. Og den stil kører han sygt. Men mht. Em's produktioner, vil jeg nu sige at han er sluppet utrolig godt fra at producere "Eminem ft. X-Zibit & Nate Dogg - Say My Name" - der flower han også sygt. Eminem skal bare være sig selv, og droppe hans nye Popfagstil ..
The old Em' FTW!
For at citere Em fra, careful what you wish for, "every cd critics gave it the 3,
then 3 years later they go back and re-rate it
and called the slim shady LP the greatest,
the marshall mathers was a classic,
the eminem show was fantastic"
giv Relapse en chance
Lad os se om 3 år...
Jeg synes nu både Marshall Mathers LP'enog Eminem Show var fantastiske da jeg hørte dem første gang - det tog mig ikke 3 år at regne dén ud. Jeg tvivler nu stadig på Relapse, men hvis den nogensinde får "classic" status i min bog, så tager jeg hatten af. Men igen, I doubt it
Man glemmer, at dette er et konceptalbum, da 9 ud af 10 sange bunder ud i et horror-lignende tema.
Musikalsk mangler den måske de sidste 10 %, men tilgengæld lever den på en utal af forskellige flows, stærk karisma, samt rimteknik i verdensklasse.
Hvis han byttede Crack a bottle ud med en af bonustracksene (eller måske begge), så var den steget en karakter. Crack a bottle er helt uden sjæl, hvorimod tankerne får frit løb i bonustracksene. I øvrigt latterligt med bonustracks. Os, der smider 150 kr. for en cd, burde få hele pakken med i stedet for at blive "snydt" for et par numre.
Måske han giver sin personlighed mere frit løb i 2'eren, da den jo ikke skal have et comeback in mente.
The Eminem show er jeg ikke voldsomt vild med, da jeg synes, den for mange gange lever på det musikalske fremfor det lyriske. Dog stadig en god plade.
Jeg vil give pladen 4 og en halv stjerne.
Jeg kan slet ikke fatte denne kritik af Eminem.
Dette album er måske ikke på niveau, med hans tidligere plader, men det er i den grad bedre end både Encore og Recovery.
Jeg synes dette er hans bedste udgivelse, siden hans comeback.
Det er som om at det er blevet et tabu, at synes Eminem stadig er en klasserapper.
Ja, det han lavede, da han kom ud, kommer han nok aldrig nogensinde til at overgå.
Men den han var, er den bedste MC, der nogensinde har levet.
Selv ikke 2Pac, Biggie, whatever der har levet havde hans evner til at skrive tekster, eller spytte et flow som han kunne.
ja, jeg mener det, Eminem er den bedste rappper nogensinde, når vi snakker MC.
Personlighed, og alt det andet, man snakker om har intet, med det at være rapper.
Relapse her er et af de bedste hip-hop album i nyere tid.
Prøv at se på tracks som: Stay wide Awake, Underground, Deja Vu, 3 A.M., Same song and Dance og Beautiful.
Alle disse tracks er meget høj kvalitet, og Dr. Dre beats er spot on, bortset for Beautiful, som Eminem selv har producet.
Manden er ikke faldet af på den.
Han har stadig noget at rappe om og han har stadig meget høj klasse.
Jeg indrømmer, der er nogen svage sange som Hello og Must be the Ganja.
Crack A Bottle irritere mig og My Mom kunne jeg også godt undvære for et af bonus tracksne.
Det der er med dette album, er at alle sange, fortæller en historie, som på en eller anden, gør at du ikke kan undvære dem som jeg lige har nævnt.
Must be the ganja hænger foreksempel sammen, med den efterfølgende skit, der fører til Deja Vu.
Det hele hænger fantastisk sammen, og giver et rigtig godt lydbillede.
Hvordan du kunne give Recovery en bedre karakter, er mig en gåde, men det selvfølgelig bare min mening.
Ifølge mig skal Relapse have en 5/6.
Iøvrigt, vil jeg også lige sige, at jeg er enig i din karakter til Recovery, jeg kan bare ikke fatte, den skal være bedre en Relapse.
En sidste ting jeg vil sige er jeg ikke kan fatte du, og alle andre herinde, mener han er gået pop og ikke rigtig har noget at sige mere.
Bare fordi manden laver EN sang, med Rihanne, så er han gået pop.
Hvad så med Stan, som han lavede med Dido?
Hun er også popsanger.
Dido passede ind i konceptet, med Stan, og det samme gør Rihanna, med Love the way you lie.
Eminem er måske ikke på nivaeu, med hans gamle materiale, men han er stadig en rigtig god rapper.
Hvad så med Jay-Z og Nas?
Nas eller Jay-Z kommer aldrig til at overgå Illmatic eller Reasonable Doubt.
Dette er selvfølgelig bare min mening, og jeg har fuld respekt for hvad du Jeppe, og alle andre herinde mener.
Jeg synes jeg har sagt hvad jeg ville sige. Jeg synes "Recovery" er mange gange bedre end "Relapse", måske pga produktionerne, der simpelthen bare var friskere.
Lige så uforstående du er overfor det faktum at jeg synes "Relapse" er en kedelig plade, lige så uforstående er jeg overfor det faktum, at du kan finde noget som helst interessant på den. Men som du selv siger er det en smagssag.
Endvidere vil jeg sige, at der er rimelig stor forskel på Dido og Rihanna pop-versene. Eminem lånte/brugte omkvædet fra Dido's "Thank You" til "Stan", altså en allerede eksisterende sang, altså et sample, hvor han på "Love the Way You Lie" ringede til Rihanna for at få hende ind og synge omkvædet. Hvorfor HUN lige skulle gøre det? Fordi hun er en af de største pop-ikoner pt. Fuck hvor havde det været vildt, hvis han havde fået Dido til at synge det omkvæd. Det er ikke at GÅ pop men at BRUGE pop, men det er der ikke nødvendigvis noget galt med.
Og til sidst vil jeg sige, at i min verden er hverken NaS' eller Jay-Z's debutplader deres bedste.
j
Det var nok også et halvdårlig eksempel med Nas og Jay-Z....
Det jeg mente var nærmere om du tror at Nas, og Jay-Z, kan lave noget der er ligeså godt den dag idag.
Igen, det er nok også en smagssag.
Send en kommentar