onsdag den 5. oktober 2011

Exile - 4TRK Mind


Wow okay, lad os lige kigge lidt på det cover engang. Det første jeg tænker er "wtf..... men genialt!". Exile har opstøvet en af de snart uddøde professionelle analog-fotografer, der ikke anvender nogen form for efterbehandling på sine billeder overhovedet. Og indrømmet, coveret til Exiles 4TRK Mind ligner i højere grad et billede af en eller andens morfar, fra da han stilled op til MGP for 45 år siden, end et cover til et hiphop album. Men Exile er nu engang Exile, og han burde hedde "out of the box" til mellemnavn.
Men på trods af det lidt sære cover, så er intet overladt til tilfældighederne. Det analoge udtryk i det visuelle afspejler uhyre præcist det analoge udtryk i produktionerne. Exile har produceret hele pladen på en four-track recorder, hvilket har begrænset hans udfoldelser gevaldigt, men samtidig tvunget ham til at tænke ekstra kreativt. Lydsiden er derfor voldsomt simplificeret, men tydeligt Exile't. Four-track recorderen har yderligere sørget for, at der er blevet skruet gevaldigt ned for produktionsværdien. Det er åbenlyst det mindst ambitiøse projekt vi endnu har set fra Exile, og 4TRK Mind indeholder op til flere skæringer, der hører til blandt hans svageste. Numre som "Knight Rider", "2039", "Who Are You?" og de komplet overflødige "I Like You As You Are" og "Wanna Be" er mildest talt ringe. På "You And I" har Exile genbrugt beatet fra Fashawns "Bo Jackson"; et helt fantastisk beat, men seriously, genbrug?

4TRK Mind er naturligvis ikke uden fabelagtige højdepunkter. På "Klepto" går de opklippede vokal-samples op i en højere enhed med de herlige strygere og det stramme trommeloop. En munter blues-guitar danner fundament på "If You Know Like I Know", hvor der jævnligt scratches til den helt store guldmedalje. "When Nothing's Left" lyder med sine skævt sammensatte soul-samples som en let, blues'et udgave af "Samsonite Man", hvilket må siges at være en god ting. Allerbedst bliver det på "Younger Days", der er mesterlig i hvert aspekt. Det langsommelige og inderligt melodiske jazz-klaver ligger behageligt over den nedtonede tromme/bas sammensætning. Det er samtidig på "Younger Days" at Exile har sit bedste moment som rapper, da han beretter om sit lidt besværlige, men stærke forhold til sin far:

"I was thirteen when my dad started coming back /
He was fat, which means he stopped shooting crack /
He told me to jump tracks but I was a little brat /
'Cause he was never there and I hated him for that /
And plus he hated rap, he never heard me scratch /
And never asked /
Next thing my eightheenth passed /
He startet really wanting to hang out, couldn't figure out why /
He didn't tell his kid he knew that he would soon die /
Last time that I saw him he was there with my sis' /
And me on the beach and I was actin' like a bitch /
All sarcastic to everything he said /
Not knowing that next week, that he would be dead /
I know we'd make music if he lived /
But for some reason, I think we just did /
And that's why I love him, more than before /
'Cause he instill the will in me for what he lived for"

Ja, det er måske vigtigt at tilføje her, at Exile ikke bare er producer men også full-time rapper på 4TRK Mind. Det er ikke første gang. Han rappede ofte på Emanon udgivelserne, og har selv lagt nogle linjer over både Dirty Science, Below the Heavens og Boy Meets World pladerne. På de to sidstnævnte var det dog lidt som den fjollede joker. Han rappede rent nonsens på "I Am..." fra BtH, og "Bo Jackson" lå heller ikke just i den seriøse ende. Det ville ligeledes være synd at sige, at 4TRK Mind som helhed ligger i den seriøse ende hvad angår lyrikken. Ovenstående citatudrag fra "Younger Days" er et af de få eksempler på, at Exile kan skrive stærke tekster hvis han gider, men det lader det ikke til, at han gider særlig ofte.

"I'm back in this bitch like a puppy in a pitbulls belly"

- "It's me..... excuse me.. for being a... super mc" rapper han henslængt på åbningsnummeret, og fortsætter over i "The Man" med en ekstremt doven rap-stil, der får nummeret til at lyde som en sjusket og useriøs freestyle. Det samme kan siges om første del af "Klepto", der starter noget tvivlsomt ud, og på omkvædet springer Ex ud i sang, hvilket lyder decideret skidt. Men herpå er der mening med galskaben. Nummeret er et diss track til en wack hiphop kultur, og Ex understreger hiphoppens dårligdom ved selv at stå frem som en dårlig rapper. På andet vers skruer han dog på for seriøsiteten, og det, der før lød dårligt giver faktisk mening nu. Og budskabet med sangen er klart: "get that microphone outta ya fucking mouth!".
Exile jonglerer meget med de seriøse og dybt useriøse elementer, hvilket resulterer i lyriske passager, der strækker sig fra det komplet åndede til det geniale, fra det hysterisk morsomme til det straight up horrible, og så alt det, der har lidt af det hele, f.eks. linjer som:

"I'm extra tough and plus I'm extra nuts /
I got four balls, two dicks and three sluts /
One for the cunt, one for the butt /
One to juggle three balls, the one that's left /
You can suck!"

Sandheden er, at jo, Exiles rap-stil er da sjov nok og store dele af indholdet bør få lytteren til at smile bare en smule, men det er også en smule kedelig og undervældende at lægge øre til. Blu er da også sindssygt kærkommen med sit vers på "When Nothing's Left", og Alphabet Four gør det også godt på sex-oden "If You Know Like I Know", hvis omkvædet siger: "Oh shit I forgot my condoms, I forgot my condoms, I forgot my condoms!".

Når alt kommer til alt, så tror jeg slet ikke at 4TRK Mind er et projekt der skal tages alt for seriøst. Jeg oplevede i høj grad pladen som en eksperimenterende legeplads for Exile. Han eksperimenterede med radio-brudstykker og frekvenser på Radio -projektet, her eksperimentere han med kreative begrænsninger, og hans næste projekt består i, at han udelukkende skal sample sin fars gamle pop/rock musik, og transformere det til hiphop. Så alt imens han producerer mesterlige plader for yngre rappere som Fashawn og Blu, og snart Johaz (Dag Savage), så eksperimenterer han på sidelinjen med en masse spændende projekter. 4TRK Mind reflekterer altså ikke Exiles fuldkomne formåen pt, men blot lidt af det han er i stand til og har lyst til. Set i dét lys er skiven her ganske solid, men set i det store hele er det hele lidt for fjollet og useriøst til virkelig at slå igennem. Jeg vil dog stadig anbefale pladen, for der er en god håndfuld virkelig fede numre på.

et besynderligt sted imellem 3 og 3.5 ud af 6 (!)


"Klepto"



"Younger Days"



"When Nothing's Left" feat. Blu



- Jeppe Barslund

10 kommentarer:

Maja sagde ...

Jeg er personligt ret ked af dette album. Havde virkelig gået og troet, at det ville være bomben. Men det er bare noget rod, der selv i mixtape-form ville have fået mig til at trække på skulderne. :/

JeppE sagde ...

Hvis jeg havde haft lige så høje forventninger til den her som jeg plejer at have til Exile -projekter, så var jeg nok blevet decideret sur. Men det havde jeg ikke, jeg synes det lå lidt i kortene, at det ikke var så seriøst et projekt det her

Men jeg forstår dig Maja

j

Anonym sagde ...

Exile som mc holder bare ikke. Mandens talent er så enormt stort som beatssmed, men næsten lige så begrænset mc-mæssigt. Jeg gav det personligt 2 gennemlytninger og så var det slut.

Anonym sagde ...

Nu snakken falder på topproducerer så vil jeg da benytte chancen til, at komme med en lille opfordring. Tjek "Daily Bread" ud, hvor vores gode ven Apollo Brown står for beats og har Hassaan Mackey på mic'en. Hvor er det dog umådelig sprødt.

StefN sagde ...

Ville have skrevet et længere indlæg, men der er ikke plads til det..

Et par pointer som jeg ville have frem:
- Below The Heavens = Legendarisk
- Blu & Exile = Fabelagtige
- Men hver for sig har de tydelige svagheder begge to
- Blu er en fantastisk lyrikker og en af tidens bedste MC's
- 4TRK Mind = Kæft hvor er det ringe. Exile kan IKKE rappe.
- Han mangler den lyriske genialitet fra en Blu, Fashawn, Aloe Blacc eller for den sags skyld Big Sean på hele udgivelsen
- Blu's seneste udgivelser (NoYork, Jesus og O'Pen) har dog været af ligeså svag karakter
- Problemet er at Blu alrig laver noget helt til ende. Lyden er alt for rå og ubearbejdet på hans soloudgivelser og ja ja, det er da fint nok med lidt old school skratten her og der, men vi er altså i 2011.
- Sange som "Avenge of the Cheap Ass" fra O'Pen og "What if I Was" fra Jesus har stort potentiale, men bliver ulidelige at høre på i længden.
- Jeg håber virkelig at Exile får lov til at mix'e deres kommende udgivelse "Memoirs", for det er det han er RIGTIG god til. Og så er jeg ikke i tvivl om at de SAMMEN kan skabe endnu et komplet mesterværk.

Blu om Memoirs udgivelsen:

- We debate whether we should leak it because it's very personal, a lot of compassion in it. Exile's a ‘one album per two years’ kinda guy ... real stubborn on that. He wants it remixed, remastered, and I just say put it out like it is

StefN - Nu blev det vist et langt indlæg alligevel :D

StefN sagde ...

PS: Kan slet ikke se, hvordan den her udgivelse kan få en bedre karakter end "Goblin". Jeg kan simpelthen ikke se det.. Den har jo intet at byde på.

Men OK. Jeg er også en totalt Tyler The Creator-STAN, hvilket det vist kom meget godt frem i "Section80"-anmeldelsen, at du IKKE er..

JeppE sagde ...

Jeg tror ikke det handler så meget om, om de kan eller ikke kan, det handler nok mere om hvor meget de gider. Exile KAN være en fantastisk rapper, men det er tydeligvis ikke noget han lægger lige så meget arbejde i som sine beats.
Der ligger f.eks. en video på nettet fra Paris, hvor Exile, Blu, Fashawn og Diamond District spiller sammen i Paris, hvor de alle freestyler: Exile tager dem alle sammen ud!! Så han kan godt, han finder nok bare ikke lige så meget virkelyst i det som beatmaking. Så kan man så spørge sig selv, "Jaman hvorfor rapper han så overhovedet?". - Dét har jeg ikke svar på, jeg spørger ham hvis chancen kommer.

Ang. Blu's produktioner. Enig. Det hele har en enormt potentiale, men der er ikke rigtig noget af det, der for alvor er godt. Men hvis man ser på hvor meget omtale han får, og hvor hypet en karakter han er blevet, så har de mange udgivelser i hvert fald ikke været forgæves. Jeg tror såmen bare han afprøver en masse forskelligt. NoYork! kunne ikke lyde mindre som BtH stilmæssigt, et ganske bevidst valg.

Let the kids play :D

J

JeppE sagde ...

Der har du ret StefN, det er jeg virkelig ikke!! Jeg troede faktisk ikke der var flere af dem tilbage på nuværende tidspunkt :D

Hvor blev Tyler egentlig af?

Jeg synes nu stadig Exile har rigeligt at byde på. 4TRK Mind er rodet, mærkelig og sikkert ikke særlig god i øjnene på dem, der havde høje forventninger. Men for en som mig, som sætter stor pris på bare at se Exile have det sjovt og hygge sig (noget alt for få tager sig tid til), så er pladen ikke helt så ringe.

Dertil vil jeg måske også give dig - og de andre ret i - at karakteren er lidt høj. Måske den lige kræver yderligere et halvt hak nedad...

J

StefN sagde ...

Den der freestyle har jeg faktisk set på et tidspunkt.. Det var ret fedt og du har sikkert ret i at han godt kan rappe. Forstår dog heller ikke hvorfor han gør det, hvis han ikke vil lægge noget i det alligevel..

Ang. Tyler.. Altså jeg følger jo med i ALT hvad gruppen foretager sig. (Elsker punktform)
- Han vandt en VMA for Best New Artist (Mest for Yonkers selvfølgelig)
- Har lavet to fremragende tracks (min mening) over sommeren. "Trouble On My Mind" med Pusha T og "Martins vs. Goblins" med The Game.
- Tre lange turnéer er overstået. USA, Europa (bl.a. Roskilde!!) og Japan og nu er de så på endnu en lang USA-turné.
- Har medvirket på et nummer til den kommende Nas-plade Life Is Good sammen med Frank Ocean og Hodgy Beats.
- Har eftersigende døjet med en skriveblokade (Indtil hans vers på det nye Domo Genesis-mixtape) og har også flere gange proklameret at han overveje at droppe rap.
- Hans tredje album "Wolf" udkommer jo i 2012. Alle beats er færdige og har været det længe, men mon ikke han venter med at lave albummet til Earl (måske) kommer tilbage i starten af det nye år. Han dræbte jo alle de andre på Goblin og det er jo en kronologisk historie.
- Wolf bliver ifølge ham selv mere fusions jazz-inspireret. Jeg forestiller mig Analog, men ved det ikke helt..

OMG.. Jeg burde måske lade være med at følge SÅ meget med :P

Mikkel Frederiksen sagde ...

Forstår ikke jeres polemik, skiven er simpel og underproduceret, men det fremgår da også af navnet "4 trck mind".

Det er da fedt med en underproduktion, for det er da savnet for tiden hvor alle overproducerer deres lyd. Jeg syntes det er en både sjov og ligetil skive. Den har hvad hip hop er ved at glemme, enkelthed, ligetilhed og morskab.

Jeg er ved at brække mig over alle prøver at lyde ens for tiden, så det er da cool af Exile at smide en skive der er så ligetil, jeg elsker den underproducerede lyd og liggyldigheden.

Man kan høre at de har haft det sjov mens de lavede den - og det er sku vigtigt. Jeg syntes det holder, men det er ikke nogen rød tråd i pladen, men hvem siger også der behøver være det? Men jeg er også en fan af lavbudgetter og skodlyd, måske er det bare mig...

Men cop den og tag stilling selv.