søndag den 23. oktober 2011

Murs - "Eazy-E" (Track Review)

Cali-rapperen Murs har netop udgivet sit syvende album, Love & Rockets, volume 1: The Transformation, på Dame Dash'es forholdsvist nye pladeselskabselskab BluRoc.

Transformationen for Murs består i - ganske lig Busta Rhymes i 2006 - at han er blevet signet til et nyt selskab (førnævnte) samtidig med, at hans meter lange dreadlocks er røget i svinget.
BluRoc produceren Ski-Beatz har produceret hele pladen med ét nummer som undtagelse, og selvom det godt nok er lidt af en blandet landhandel, så er der nogle virkelig fede skæringer på albummet. Jeg tror ikke, at jeg vil skrive en egentlig anmeldelse af udgivelsen, men nummeret "Eazy-E" er jeg pt rigtig begejstret for, så den får lige "the track review treatment".

"When Eazy-E was playin' on the radio /
I knew exactly how my day would go"

N.W.A. -rapperen og westcoast hiphop-ikonet Eazy-E, er Murs' helt store helt, og bærer en stor del af skylden for, at Murs overhovedet begyndte at lave musik. Men "Eazy-E" er ikke kun en hyldest til rapperen selv, men til hele westcoast-gamet. Dette er vel nærmest Murs' takketale til alt og alle der har været med til at gøre ham til den rapper han er idag. Med Ski-Beatz'es fantastiske produktion, der er drevet af drømmende keys o
g en tyk basgang, er der unægteligt noget romantisk over Murs' portrættering af vestkystens hiphop, men det er der også kun god grund til. Der er én lille hage ved sangen, og egentlig ved Murs generelt synes jeg: selvom han umiddelbart lader til at rappe langsomt, klart og tydeligt, så er der flere steder, hvor jeg simpelthen ikke kan høre hvad han rapper. Steder hvor man simpelthen bliver hensat til det rene gærværk. Jeg har derfor ikke skrevet lyrics denne gang, for der var for mange steder, hvor jeg var i tvivl. Jeg må vel bare have trænet mit cali-slang så jeg kan følge bedre med! Anywho, here goes

- Jeppe Barslund