søndag den 5. oktober 2008

Atmosphere - Strictly Leakage


Nu vi er ved Atmosphere, hvorfor så ikke lige 'ordne' endnu en udgivelse fra myren og sneglen. Som jeg nævnte i den forrige anmeldelse udgav de dette album, "Strictly Leakage" som en del af deres pr-kampagne, som blev lagt ud på nettet til gratis download.


Normalt har jeg et lidt svært forhold til gratis-download albums. Det er uden tvivl meget venligt af kunstnerne at dele deres musik med os lyttere uden det koster os en rød reje, men i mange tilfælde er disse albums aldrig rigtig så gode som de kunne have været. De gemmer det gode materiale til et efterfølgende IKKE-gratis album, så alt det der 'free-download' er stort set altid en del af en markedtings kampagne. Jeg downloadede fx "Sweet Lord" albummet fra 9th Wonder og Murs, som de ligeledes havde lagt ud til gratis download, og på nær åbningsnummeret var pladen en ren skuffelse, primært bestående af uinspirerende ligegyldigheder. Og på samme måde er NYOils nye "9 Wonders" decideret dårlig.
Dette gør sig til gengæld ikke gældende i Atmospheres tilfælde. Det virker som om, at de har lavet 100 fænomenalt gode numre, som de så her fordelt ud på de mange udgivelser de har smidt ud i løbet af de sidste to år. Fire fremragende EP'er, et mesterværk af et album (When Life Gives You Lemons...) og så et gratis download album for lige at sætte prikken over i'et. Og også her er musikken fantastisk. Jeg vil faktisk ikke begynde at beskrive det, for jeg ville bare skrive det samme som ved "Sad Clown Bad Spring #12" og "When Life Gives You Lemons....". Det er muligt at der ikke er helt ligeså mange numre der får en til at sige "HOLD DA KÆFT", men der er enkelte numre der med garanti vil gøre lyttere mundlamme. Personligt står nummeret "The Things That Hate Us" for mig som et af de bedste Atmosphere numre der er lavet. Beatet er legende-groovy't med et fantastisk sample, og Slugs lyrik er skarp som et samuraisværd:

"We love the things that hate us /
push snooze again girl i don't wanna wake up.
Amerika the beautiful, that's how she played us /
wasn't that cute, must've been her makeup.
Trying to grab everything that she gave us /
just take it back in the math on that pay stub.
Lookin' at the neighboors like "wait up!" /
we love the things that hate us."

- spydige kommentarer til Amerika er der rigeligt af, og Slug deler gladeligt ud af dem, idet han fortsætter:

"When death calls best believe it's gonna get all emotional /
because I ain't going to hell without my menthols.
Damn caple TV got me trapped in /
girls actin' dumb and cops beatin' black men"


-Og som en lille cool detalje, har de inviteret en håndfuld gæsteoptrædener med på albummet, og selvom det er et free-download album, så er prominente folk som fx Brother Ali at finde på "Stricly Leakage". Bestemt det bedste gratis album jeg har lagt øre til. til dato.

4/6

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Dejligt at der er kommet gang i bloggen igen! Jeg har været sulten i langt tid.
God anmeldelse, god beskrivelse af slug's lyriske genialitet. Selvom jeg er kæmpe Atmosphere-fan, ville jeg nok kun give denne udgivelse 3/6, pga. for mange mere eller mindre ligegyldige numre. Eller måske bare mindre betydelige. Og vurderet i sammenligning med andre Atmosphere-udgivelser er det, i mine øjne, bare ikke nok.

JonasR

JeppE sagde ...

Måske jeg var lidt for venlig? 4 måske, ikke 3, der er alligevel nogle ganske skarpe synspunkter iblandt, og det er også som værende free-download taget i betragtning. Men, 4 måske....