. . .
Som nogen af jer måske har læst, så er wordonthestreet hjemmesiden lukket, hvilket vil sige, at jeg ikke længere har en platform at anmelde danske rap-udgivelser på. Dette betyder, at jeg en gang imellem vil anmelde danske plader på bloggen her i stedet, hvis jeg føler for det. Jeg har anmeldt over 125 udgivelser på wots, så hvis jeg ikke anmelder noget dansk musik ind imellem er jeg rimelig sikker på, at jeg får abstinenser!
Danmarks største
rap-stjerne er ude med ny plade, og den massive omtale har naturligvis fulgt
med. Sjovt nok har det nærmest på intet tidspunkt handlet om selve musikken,
men i langt højere grad om skiftet fra EMI til TDC (om det var et tarveligt
træk af L.O.C., eller om pladeselskaberne whiner for meget), og så har diverse
(konspirations-) teorier floreret på nettet, omhandlende skjulte diss til
L.O.C.s gamle legekammerater i Tabu.
Jeg vil fokusere på det
musikalske indhold, men giver gerne mine umiddelbare tanker om de to emner.
Angående skiftet fra EMI
til TDC = Y-D-E-R-S-T forståeligt! Fire gange så mange penge og frie hænder
mht. musikken. Dumt ikke at takke ja til den deal. Man skal vist være mavesur
pladeselskabschef for ikke at kunne se logikken i dét.
Angående diss’et til
Tabu-drengene = Der er en del, der kunne
tolkes som et diss, men jeg kan simpelthen ikke se grunden til, at de pludselig
skulle være raget uklar, so I’m gonna call ”fake” on this one.
Og nu til musikken.
”De har alle sammen blikket rette min vej /Når jeg blir’ stor vil jeg være lige som mig”
Prestige, Paranoia, Persona Vol. 1 (herfra omtalt PPPv1)
starter ufattelig stærkt ud, men daler markant hen imod slutningen. På den
første håndfuld numre har L.O.C. en intensitet og sult hæftet til sin levering,
som man skal tilbage til Melancolia/Xxx
Couture pladen for at finde magen. At slå hovedet sammen med Es var dertil
en fremragende idé, for hans mørke, sitrende og til tider tonstunge beats
komplimenterer L.O.C.’s dans imellem depressiv ignorance og succes-hyldende
fuck-finger attitude til perfektion. På åbneren, ”Marityrium”, rapper L.O.C.:
”Ja, jeg er ham rapperen der dufter lidt af nye penge /Taler meget om kælighed, lever for alt andet end /Stigmatiseret ved egen hånd /Dog stadig forfattende en nekrolog i sin drøm /Han kom fra Vestfronten med dårligt nyt /For sindssygdom gør dig så fucking dyb /En tabers adfærd men stadig den bedste /Så når jeg dør skal der stå at alle vidste det”
”Ode Til Kvinde”, som Es
har produceret sammen med Michel Svane, er i min bog en af de flotteste
produktioner L.O.C. har rappet over i sin efterhånden lange karriere. Vekslen
imellem de stillestående momenter og det tordnende rabalder, der er kædet
sammen af, hvad jeg tror, er et vokalsample, lyder simpelthen eminent.
Førstesinglen ”Noget Dumt”-
som jeg går ud fra er hans sang til Frk. Schaumburg-Müller - er endnu en perle.
Flawless og Es har kreeret et opløftende track fuldendt med klappen, strygere
og ”la la la la”’er, og nummeret repræsenterer for mig den helt rigtige måde at
lave troværdig, solid hiphop til hitlisterne på.
Halvvejs inde når pppv1 sit kogepunkt med ”Under Nul”, der
foruden en gedigen tekst bæres op af en af Es’ bedste produktioner i virkelig
lang tid. Opbygningen fra grumset og mørk synth i versene til storladen
tromme-bragen i omkvædet er fabelagtig, intet mindre.
Men fra ”Under Nul” af går
det i den forkerte retning. ”Jeg Er Judas” er egentlig okay, L.O.C. rapper
fortrinligt og beatet er yderst solidt, men Jokeren – her Gigolo Jesus – gæster
med en lang passage spoken word, og for at være helt ærlig, så magter jeg bare
ikke at høre på den mand. Det er nok ikke den mest saglige kritik, men det er sådan jeg har det, han er hamrende anstrengende, og gør egenhændigt et ellers fedt
nummer til et man springer over. ”Skyd Mig Ned” lider lidt af samme problem;
fedt beat, fed rap, men omkvædet, leveret af Pernille Vallentin, rammer en nerve
i mit øre der simpelthen gør nummeret umuligt at høre på. ”Jetlag” er for sin
vis et okay nummer, og Dub-C featuren er fed, men southern crunk stilen passer
ingenlunde ind i den røde tråd resten af pppv1
så fint holder. Et nummer jeg nok i højere grad havde forventet at finde på
en U$O plade. Den afsluttende, mere rock’ede version af ”SGMD” siger mig heller
ikke det store. Originalen er bestemt at foretrække, men jeg kan snildt se det
nummer få en live koncert til at koge over.
Så alt i alt starter
Prestige, Paranoia, Persona Vol. 1 utrolig stærkt ud, med en række numre, der
viser L.O.C. fra hans helt rigtige side over produktioner, der sætter Es tilbage
på den piedestal, han i min bog var faldet ned fra med Ill Street Blues, 4Pro
og Revoltage pladerne. Men kvalitets-kurven knækker hen imod slutninger, med
fire numre, der desværre trækker en del ned. Jeg ligger imellem et stort 3-tal eller en lille 4'er, men fordi jeg vitterligt synes at første del er så flot, så får den 4'eren.
4/6
- Jeppe Barslund
2 kommentarer:
Jokeren rocks suckers
Ik rigtig nej.
Send en kommentar